Australië en Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ilse Kronenburg - WaarBenJij.nu Australië en Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ilse Kronenburg - WaarBenJij.nu

Australië en Nieuw Zeeland!

Blijf op de hoogte en volg Ilse

25 Juli 2014 | Australië, Sydney

Heeeeeee iedereen!

Na maanden te hebben moeten wachten op een verhaal van mij, is er dan eindelijk weer een. Sommige mensen zullen ondertussen denken dat ik van de aardbodem verdwenen ben, maar ik kan jullie gerust stellen, alles gaat goed met me!

Ik denk dat ik voor het laats verteld heb dat ik naar Australië vertrok. Dat is ondertussen 8 maanden geleden en ik heb in de tijd zooooo veel meegemaakt. Ik ga proberen het een beetje in het kort op te schrijven zodat jullie weer een beetje op de hoogte zijn.

Half November vorig jaar kwamen Mowena en ik aan in Brisbane. Hier hebben we een tijdje in een appartement van een Nederlands meisje mogen verblijven. In die tijd zijn we opzoek gegaan naar een busje om mee rond te gaan reizen. Het viel helaas tegen en het koste ons 3 weken voor we een busje goed busje hadden gekocht. De busje die al ingericht waren voor backpackers waren erg in trek en werden razend snel verkocht. Hierdoor hebben we uiteindelijk een leeg busje gekocht. Marieke ( het meisje waar we sliepen) kende iemand die een garage had en ons kon helpen met het bouwen van een bed en keukentje voor in ons busje. Wij waren helemaal blij met onze nieuwe aankoop en wilden zo snel mogelijk aan de gang. Het was super dat we gebruik mochten maken van Ruud zijn garage en materialen. Helaas moest Ruud naar Melbourne voor zijn werk, dus moesten we het zelf gaan doen. ZELF GAAN DOEN?!!! was onze eerste reactie. Wij, 2 meiden, zonder enige ervaring.. Maar we zijn gewoon aan de slag gegaan. Eerst een soort schets gemaakt van wat we wilden en daarna zagen, schuren, boren, passen en meten.. Als ik er nu aan terug denk, ben ik stiekem toch wel trots op ons! We hebben binnen een week een inklapbaar bed en een keukentje gemaakt voor in ons busje!! We waren 2 echte bouwvrouwen! Als we dit nu tegen mensen vertellen en heel trots ons busje laten zien geloven ze ons ooit niet eens hahah.

Zodra ons busje klaar was en we alle spullen gekocht hadden, zijn we vertrokken! Wat was het heerlijk, om weer te reizen en dat met je eigen busje! Ons busje kreeg ook al snel een naam: Berta! Tijdens onze reis door Azië hebben we deze naam vaak gebruikt en ons busje was een echte Berta!

In 3 dagen waren we in Sydney. Wat een enorm grote en mooie stad. We verbleven op een camping. Er waren een aantal mensen in Sydney die we in Azië al hadden leren kennen. Zij verbleven in een hostel en daar hebben wij ook heel wat tijd doorgebracht. Via hun leerden we andere mensen van het hostel kennen en hebben daardoor een GEWELDIGE tijd gehad!!!! We sliepen maar weinig op de camping, deze was wat verder van de stad af en vervelend ivm treinen en bussen die in de nacht niet reden. We kwamen elke nacht weer uit bij het hostel. Na een week stiekem in het hostel te hebben geslapen (en 's morgens weer weg snieken) zijn we maar overgehuist naar het hostel. We sliepen met 8e in een kamer en we waren net een kleine familie! We hebben samen de kerstdagen doorgebracht en een hele speciale Oud en Nieuw gevierd! Het vuurwerk op de Harbour Bridge was geweldig!

's Avonds zaten we vaak samen in de keuken van het hostel. Er werd gitaar gespeeld en gezongen en we hebben veel gelachen daar.

Na 3 Geweldige weken besloten Mowena en ik om weer verder te reizen naar Melbourne. Het viel ons zwaar om afscheid te nemen. Nooit verwacht dat dit een van de moeilijkste dingen zou zijn van reizen. Je maakt echt hele goede en dierbare vrienden en dat is het niet makkelijk om vaarwel te zeggen, niet wetend of je elkaar nog ooit terug gaat zien.

De reis naar Melbourne was prachtig. We zijn begonnen bij de Blue Mountains en zijn daarna eerst langs de kust naar beneden gereisd. Ook zijn we naar Canberra geweest. Het was allemaal zo verschillend, van prachtige uitzichten over bergen, naar de leegte in de Outback en de geweldig mooie stranden. We kwamen op zoveel mooie plekjes!

Het enige nadeel vonden we dat tussen Sydney en Melbourne geen andere groot stad is waar je leuk uit kon gaan. Daardoor belanden we vaak in kleine barretje met alleen maar lokale mensen. Ook hier hebben we weer leuke en grappige avonden gehad.

De campings in Australië bleken toch iets duurder dan verwacht. Hierdoor zijn hebben we ( ik denk na 3 campings) besloten om te gaan wild camperen (illegaal....). Wat een avontuur was dat! We hebben werkelijk overal geslapen! De mooiste plekken waren aan het strand! Vaak sliepen we in woonwijken in een straat met veel auto's zodat we niet opvielen. Het was elke avond weer een uitdaging om ergens een goede plek te vinden. Een ochtend werden we wakker en zagen we dat we recht tegenover een politiebureau hadden geslapen, oeps.. Niet zo goed opgelet die avond daarvoor..

Wat je je natuurlijk wel voor kan stellen is als je niet op een camping slaapt je ook geen wc en douche hebt.. Nou dat was uitdaging nummer 2, we sniekten meestal een camping op met een rugzak met onze douche spullen erin en zochten de douche, namen snel een douche en vluchten weer weg. We hebben veel grappige momenten gehad dat we bijna betrapt werden (op dat moment was het minder grappig). Ook hebben we alle stranddouche langs de kust gehad ( bijna altijd koud!)

De MacDonalds was onze plek waar we naar de wc gingen! En de parkeerplaats gebruikten we ook regelmatig als slaapplek (inclusief GRATIS WIFI:p) Het was echt een bijzondere tijd en we hebben echt van alles meegemaakt met Berta.

Na ik denk 2,5/3 weken kwamen we in Melbourne aan. Ons idee was om hier werk te gaan zoeken. Maar een van de eerste dagen ontmoeten we 2 meiden op een parkeerplaats. Zij reisden ook met een busje. We zijn een aantal keer samen op stap geweest. Ze vroegen ons na een paar dagen om samen de Great Ocean Road te gaan doen. Wij natuurlijk dol enthousiast (en de werkplannen even uitgesteld..). We zijn een aantal dagen later vertrokken. Een jongen reisde ook met hun mee, dus we waren met zijn 5e.

Het was erg leuk dat we 's avonds niet met zijn 2e waren als we ergens in een gat sliepen. We hebben enorm veel lol gehad! We sliepen nu op nog gewaagdere plekken omdat we niet meer alleen waren. 1 Nacht zijn we ergens een verlaten veld opgereden om daar te kamperen. Allemaal heel leuk, tot het natuurlijk pik donker werd. Daar hadden we niet aan gedacht.. Daar sta je dan met 2 busjes in de bush. Gelukkig hebben we dat ook weer overleefd.

De Great Ocean Road was geweldig mooi! We hebben zoveel mooie uitzichten gezien en zoveel WOUW momenten gehad, echt super.

Na 2 weken zijn Mowena en ik weer terug gereden naar Melbourne. De rest gingen nog verder naar Adelaide. In Melbourne zijn we eerst een week in een hostel geweest en gingen we werk zoeken. Ik had echt enorm veel geluk en vond al snel een baantje in een restaurantje waar ze ontbijt en lunch serveerden. Helaas vond Mowena niks, echt iedereen die we daar ontmoeten was op zoek naar werk. Na ong. 1,5 week besloten we om terug naar Sydney te reizen. Helaas moest ik dan wel mijn baantje opzeggen. We wilden eigenlijk nog ergens 2 weken op een boerderij gaan werken, maar ook dit viel niet mee.

Een van de meisjes met wie we de Great Ocean Road hadden gedaan vertelde dat ze naar Nieuw Zeeland ging en vroeg of wij meegingen. Dit was nooit onze planning geweest, maar nu waren we zo dicht bij! Dus uiteindelijk JA gezegd! We zouden 19 maart gaan. Het was eind februari en we hebben nog een aantal super leuke weken in Sydney gehad, hier zagen we weer heel veel bekende terug wat natuurlijk erg leuk was!

Nieuw Zeeland was echt GEWELDIG mooi!!! Wat een uitzichten zeg! Ik denk dat dit het mooiste land qua natuur was waar ik ooit ben geweest. Bij elk uitzicht stonden onze monden weer open. Echt prachtig was het! We hadden een auto gehuurd om de 2 eilanden mee rond te reizen. Helaas mocht Laura ( het Duitse meisje dat met ons mee reisden) niet in de huurauto rijden omdat ze nog geen 21 was en Mowena kwam er achter dat ze haar rijbewijs in Australië had laten liggen. Dus was Ilse de taxichauffeur in Nieuw Zeeland. We zijn op het Noordelijke eiland begonnen en zijn helemaal rond gereden. We kwamen er al snel achter dat we niet overal makkelijk een hostel konden vinden, dit omdat je vaak al een week van te voren moest boeken omdat het anders vol zat. En aangezien wij niet van plannen houden was dat geen optie voor ons. Ik denk dat het dag 3 was toen we al met een (vrij groot) probleem zaten. We waren 2,5 uur door de bergen naar een afgelegen (maar heeeeeel mooi) plekje gereden. Het was rond 17.00 uur en er bleek dat er nergens meer 3 slaapplaatsen vrij waren.... Onze optie was, terug rijden, en dus in het donker door de bergen in de hoop dat in een plaatsje daar wel nog plek vrij was en dat het rond die tijd nog open was, of (zei een iemand die we daar ontmoeten) we moesten naar de plaatselijke bar gaan en daar met lokale mensen aan de praat gaan om een slaapplaats te krijgen... Ja en daar stonden we dan.. Na onze moet bij elkaar verzameld te hebben gingen we op weg naar de bar. Onder weg kwamen we een oudere vrouw tegen. We vroegen haar of zij enig idee had waar we hier zouden kunnen slapen (we keken natuurlijk heeeeeel zielig!!!) Na uitgelegd te hebben dat alles vol zat, zei ze dat ze haar bazin ging bellen, zij wist misschien wel iets. Nou en je zult het nooit geloven, de bazin zei; laat ze maar komen, ze kunnen allen 3 hier slapen! WAT????!!! We konden het bijna niet geloven. We hadden de bar nog niet eens bereik en we hadden al een slaapplek gevonden, dat ging makkelijk.

We kwamen in een mega grote villa terecht. Het was een super aardig gezin. Ze hadden 5 of 6 kinderen?, maar alleen de jongste 2 woonden nog thuis. Ze waren echt super gastvrij. Wij kregen onze eigen warme slaap- en badkamer, we kregen avondeten en vervolgens de volgende dag ook nog ontbijt! Tijdens het avondeten hebben we erg gezellig over van alles zitten kletsen. Het jongste zoontje heeft ons een rondleiding gegeven bij de konijnen en schapen! Erg schattig en leuk om te zien hoe hun woonden. Het was echt een hele andere ervaring dan in een hostel slapen. Nu leer je ook de lokale mensen kennen.

Door deze ervaring bedachten we dat we dit wel vaker wilden gaan doen. We maakten een account aan op couchsurfing.com (op deze site kun je mensen vinden die een bed of bank aanbieden waar je kunt slapen, zo kunnen hun mensen ontmoeten en jijzelf ook). Je moet mensen een persoonlijk bericht sturen en dan afwachten of je uitgenodigd wordt.

Vervolgens reisden we verder en hebben we een paar prachtige wandelingen gemaakt met als einde een prachtig uitzicht! Erg bijzonder, de natuur daar!

Na 3 dagen weer verder te reizen hadden we nog geen couchsurf adres gevonden dus sliepen we nog in hostels. Een avond hadden we contact gehad met een meisje waar we konden slapen, maar ze moest 's avonds werken en toen hoorden we niks meer van haar. We zijn toen naar een bar gegaan in de hoop iemand tegen te komen (als ik nu terug denk is het echt een grap). Mowena had al iemand aangesproken maar dat was op niks uitgelopen. Achter ons zat een groep met jongens en meiden. Het was mijn beurt om op ze af te stappen, dus daar ging ik:p Nou ik heb denk ik nog geen 5 minuten nodig gehad en het was KASSA. Heel zielig natuurlijk vertellen dat we nog geen slaapplaats hadden en het eerste wat ze zeiden was, slaap maar bij ons. Ze woonden in een studenten huis en hadden nog een groot luchtbed en een bank vrij voor ons. Uiteindelijk hebben we daar 3 dagen doorgebracht, wat absoluut niet geplant was, maar het was zoo gezellig. Iedereen nam ons meer naar leuke plekken en we hadden een hoop lol.

Na deze geweldige ervaring hebben we via de site nog behoorlijk een aantal plekken gevonden waar we konden slapen! Het was echt een super ervaring. We hebben op zo veel verschillende plekken geslapen, bij totaal verschillende mensen. Met zijn 3 was het voor ons gevoel veilig en het was ook nog eens gratis (je neemt vaak wel een cadeautje mee) waardoor we een hoop geld hebben bespaard.

Na 2 weken in Nieuw Zeeland te zijn was ik jarig! 's Morgens ben ik echt onwijs verwend met een heerlijk ontbijt gemaakt door Mowena en Laura. Echt zo lief! Van mama en papa had ik het geweldige cadeau gekregen om te mogen gaan skydive (uit een vliegtuig springen). Het was eigenlijk in de ochtend gepland, maar toen was het weer niet goed. Gelukkig kwam de zon in de middag door en heb ik echt het geweldigste cadeau ooit gehad. Het was echt zoooo gaaf om die vrije val te maken, je stort gewoon neer op de grond voor bijna een minuut! Echt zooo geweldig dat ik dit van mijn ouders heb gekregen!!!!

In de avond werd ik nogmaals enorm verrast door Mowena en Laura door een heerlijk tapas buffet. Ze hadden echt alles zelf gemaakt, zoooo lief!!! En echt zooooooo'n heerlijk eten!!! Even wat luxe en duurdere producten na al die tijd op een backpack budget te hebben geleefd! Ik heb echt een enorm leuke en bijzondere verjaardag gehad.

Helaas werd het weer hierna wat minder en hebben we veel regen gehad. Hierdoor hebben we ook een aantal dingen niet kunnen doen, dus dat was wel even jammer.

Mowena heeft tijdens het reizen een vriendje opgedaan en hij kwam ook de laatste 1,5 week naar Nieuw Zeeland om met ons mee te reizen.

Na 5 geweldig mooie en gezellige weken in Nieuw Zeeland (wat eigenlijk wel te kort was...) vlogen we weer richting Sydney. Hier woon ik nu ondertussen alweer 3 maanden. Eerst zijn we terug gegaan naar het hostel waar we voorheen ook hadden gezeten. Helaas waren de meeste mensen die wij kenden weg, maar het was er nog steeds gezellig. Waar we nu wel echt aan moesten geloven was werk zoeken.. Na 8 geweldige maanden te hebben gereisd, moest er nu weer gespaard worden. Ik had vrij snel een baantje in een restaurant kunnen vinden waar Mowena ook mocht komen werken. Er werkten leuken mensen, alleen konden we er bijna geen uren maken, waardoor we iets anders gingen zoeken. Mowena vond een baantje als een aupair en kon bij een gezin in gaan wonen. Dat was wel even wennen, na 8 maanden altijd samen te zijn geweest ging Mowena ergens anders wonen. Op het begin natuurlijk wel even wennen, maar ik heb ook mijn eigen weg gevonden. Er waren nog andere leuke mensen in het hostel, dus het was nog steeds erg gezellig! Ondertussen had ik een baantje in een cafe gevonden waar ze ontbijt en lunch serveren. Het was erg gezellig en leuk daar. In mijn 2e week ontmoeten ik een gezin die in het cafe kwam voor ontbijt. Zij vroegen of ik ook deed babysitten. En zo had ik er weer een baantje bij. Ik werkte overdag in het cafe en 3x per week ging ik om 3 uur de kindjes ophalen van school en het kinderdag verblijf.

Na ruim 2 maanden kreeg ik een telefoontje van een kennis van het gezin waar ik deed oppassen. Zij zocht ook iemand. Het was een erg aardig en leuk gezin. Ik vertelde dat ik dan naar Mosman (dat is de plaats waar ik werk) zou verhuizen want ik woonden in Newtown en dat was bijna een uur reizen met de trein en bus. Waarop zij zei dat ik ook bij hun mocht komen wonen. Zij hadden nog een kamer vrij. Dus sinds 3 weken ben ik aupair van 2 jongentjes (van 6 en 8 jaar oud).

Wie had dat nou kunnen denken dat ik dit ook nog zou gaan doen tijdens mijn reis. Het bevalt echt heel goed. Weer een nieuwe uitdaging! Het gezin is zo aardig voor mij! Heb na 10 maanden mijn eigen schone slaapkamer! Heerlijk even wat luxe! Ik werk nog 1 dag in de week bij het cafe en pas nog steeds op bij dat andere gezin. Dus volop aan het werk, zodat ik weer kan gaan reizen.

Ja mijn plannen zijn ook aardig veranderd. Ik zou rond mei naar huis komen maar dat is niet gelukt:p. Mowena en ik hebben besloten dat we nog veel meer van Azië willen zien. We blijven nu nog ong 2 maanden werken en wonen in Sydney. Daarna gaan we de Oost Kust van Australië doen en als we dat gedaan hebben vliegen we terug naar Azië, om daar vervolgens nog een tijd te gaan reizen. Hoe lang dat is? Ik heb echt geen idee. We komen daar waarschijnlijk begin/half november aan. En dan zie ik wel wanneer ik genoeg heb van het reizen. Ik kan nu echt nog niet zeggen wanneer dat is.

Papa, Mama, Henriëtte en Ad komen mij waarschijnlijk opzoeken in Azië, dus dat is GEWELDIG!! Kijk er nu al naar uit om ze eindelijk weer te kunnen zien en vast te kunnen houden!! En het lijkt me een super ervaring om met hun een aantal weken te mogen reizen!!

Nu dus nog eventjes werken (de tijd vliegt echt, dus die 2 maandjes zijn zo voorbij) Het leven in Sydney bevalt erg goed. Ik vind het echt een super mooie en leuke stad! Ik heb hier veel mensen leren kennen dus vermaak me goed. Ook woon ik 15 minuten lopen/5 min. met de auto van het strand (ik mag de auto rijden, en Audi Q5, dus voel me net de koningin!:p) Echt heerlijk om bij het strand te wonen!!

Sorry dat jullie zoooooooo lang op dit verhaal hebben moeten wachten. Ik mag nu gebruik maken van de computer in het huis waar ik woon dus dit typt wel even wat makkelijk!!
Jullie weten nu weer dat alles goed met me gaat en wat ik in al die maanden gedaan heb! Ik hoop dat alles goed gaat met jullie!

Heel veel liefs, Ilse


  • 25 Juli 2014 - 08:43

    Anita:

    Hee Ilse,
    Wat heerlijk om weer een verhaal van je te lezen. Natuurlijk had ik al veel van jullie mam gehoord maar het blijft leuk. Wat geweldig wat je allemaal meemaakt maar zeker ook wat super dat er zoveel mensen zo gastvrij zijn. Je denkt dat doet niemand maar dus toch, das echt super. Ik ben stiekem wel heel erg jaloers op je met wat je allemaal durft te doen maar zeker ook wat je allemaal ziet. Je vertrekt nu bijna een jaartje geleden voor een half jaar en wat blijkt, je hebt nog niet eens zicht op wanneer je thuis komt. We hebben jullie pap en mam aangemoedigd om zeker te gaan naar Indonesie. Dat is echt een aanrader zeker nu jij daar rond durft te rijden. Ik zou dat niet durven. Ben wel benieuwd of jullie Rein nou ook nog wil gaan, zal hem het advies geven het zeker te doen, is echt geweldig.
    Geniet nog van al het moois wat je meemaakt, misschien zien we je in Vietnam, we houden contact.
    Liefs van ons allemaal. XXX

  • 25 Juli 2014 - 13:50

    Jet:

    Ilse,
    Wat een gaaf reisverhaal!
    Wat stoer wat je allemaal meemaakt!
    En dat voor een meisje uit Boskant!
    You can rule the world, girl!
    Goed bezig!
    Geniet er nog heel veel van!
    En een dikke knuffel aan je oppaskindjes!

    Groet,
    Jet

  • 25 Juli 2014 - 23:54

    Ada:

    Hoi Ilse
    Wat leuk om weer eens iets van je te horen. Je kan zien dat je het goed naar je zin hebt, geniet ervan meisje.
    Hoop nog veel van je te horen.
    Doe je ook de groetjes aan het gezin waar je verblijft en aan Mowena veel plezier samen,
    Veel liefs van ons allemaal. Zoals ik dan altijd zeg veel groetjes uit ons mooie Rooi. Ada, Theo , Jorg en Marc van Erp.

  • 26 Juli 2014 - 22:14

    Denise:

    Hey Ilse,
    Wat een super mooi verhaal.
    Zo te lezen ben je met je kont in de roomboter gevallen. ( HAHA).
    Heel fijn meisje dat je zo geniet.
    Ga zo door.
    Erg leuk om je verhaal te lezen.

    Veel liefs Denise.
    De groetjes van ome Wim en tante Gonnie.

  • 27 Juli 2014 - 19:05

    Mia:

    Hoi Ilse.
    Wat een super verhaal!
    Als ik dat zo aan het lezen ben is het net of ik met je mee reis.
    Dan denk ik wat doe ik hier in dit saaie kikkerlandje.
    Gisteren jullie mama en papa gezien op de verjaardag van Tante Mieke en Ome Leon.
    Mama vertelde dat je voorlopig niet naar huis komt.
    Nou groot gelijk en nu je toch al zo ver van huis bent!
    Op Odendael is alles nog bijna het zelfde als toen jij weg ging.
    De nieuwe afdeling korenbloem is in gebruik genomen maar dat zal je best al wel gehoord hebben.
    Bij ons op de afdeling is het lekker rustig en dat is nu met de vakantietijd wel heel fijn.
    Bedankt voor je mooi verslag en hopelijk krijgen we er na niet al te lange tijd nog een!
    Geniet van alle mooie dingen om je heen!
    Groetjes aan iedereen!
    Maar de allerbeste wensen zijn speciaal aan jou!
    Liefs mia





  • 27 Juli 2014 - 19:05

    Mia:

    Hoi Ilse.
    Wat een super verhaal!
    Als ik dat zo aan het lezen ben is het net of ik met je mee reis.
    Dan denk ik wat doe ik hier in dit saaie kikkerlandje.
    Gisteren jullie mama en papa gezien op de verjaardag van Tante Mieke en Ome Leon.
    Mama vertelde dat je voorlopig niet naar huis komt.
    Nou groot gelijk en nu je toch al zo ver van huis bent!
    Op Odendael is alles nog bijna het zelfde als toen jij weg ging.
    De nieuwe afdeling korenbloem is in gebruik genomen maar dat zal je best al wel gehoord hebben.
    Bij ons op de afdeling is het lekker rustig en dat is nu met de vakantietijd wel heel fijn.
    Bedankt voor je mooi verslag en hopelijk krijgen we er na niet al te lange tijd nog een!
    Geniet van alle mooie dingen om je heen!
    Groetjes aan iedereen!
    Maar de allerbeste wensen zijn speciaal aan jou!
    Liefs mia





  • 31 Juli 2014 - 14:25

    Henriette:

    Lieve lieve Ilse

    Wij zijn natuurlijk helemaal op de hoogte van je reilen en zeilen daar, maar dan nog hebben we je verhaal gelezen(GEWELDIG)!!! Wat een belevenis om jaloers op te zijn. Wij kijken ook ontzettend uit naar om naar Azië maar vooral om je weer te zien en je weer eens lekker te knuffelen. Helaas moeten we daar nog even op wachten, we hebben er ZOVEEL zin in!

    Dikke kus Ad en Henriette
    (We kijken naar je uit)

  • 01 Augustus 2014 - 22:12

    Dirk En Toos:

    Hallo lieve ,lieve ,Ilse

    Wat leuk om weer iets van je te horen,lezen.
    We hebben je verhaal met grote bewondering gelezen, je doet het maar even!
    We horen natuurlijk van je ouders je belevenissen, je bent toch maar een bofkont,
    En het is natuurlijk fijn dat je door de sociale media zoveel contact met het thuisfront kan hebben.

    Nou Ilse geniet maar van deze fantastische belevenis, en laat weer iets van je horen.
    Dikke kus en een grotere knuffel van ons,
    Liefs Dirk en toos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 26 Jan. 2012
Verslag gelezen: 24923
Totaal aantal bezoekers 53037

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 24 April 2014

Mijn reis door Thailand, Indonesie en Australie

11 Maart 2012 - 24 Juni 2012

Afstudeerstage in Ghana

Landen bezocht: