Indonesië- Sumatra - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Ilse Kronenburg - WaarBenJij.nu Indonesië- Sumatra - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Ilse Kronenburg - WaarBenJij.nu

Indonesië- Sumatra

Blijf op de hoogte en volg Ilse

19 November 2013 | Australië, Brisbane

Daar ben ik dan eindelijk weer met een berichtje, I'm sorry a  little bit late!

Echt super leuk om al die reacties en berichtjes te lezen. Dankje allemaal!

25 sept. zijn we in Medan geland, we kwamen 's avonds aan. We zijn bij een hostel afgezet, echt grappig, iedereen zat ons aan te gapen! Willen we de trappen opgaan naar onze kamer komen 2 jongens onze tassen dragen (wij blij:p). Super veel trappen op, komen we boven aan denken wij, moeten we ze nu geld geven ofzo? Haha hadden ze onze tassen gedragen zodat ze met ons op de foto mochten. Super grappig!

We zijn daarna ergens gaan eten en hebben die avond voor het eerst met onze ouders geskypt. Super leuk! Hier was het al midden in de nacht, maar bij jullie was het nog avond. Na weer helemaal bijgekletst te zijn zijn we naar bed gegaan. De volgende dag hebben we een cultuur dagje gehouden. Eerst naar een moskee geweest. Kregen we een lange rok aan en een hoofddoek op. Wij de grootste lol en weer beeldige foto's gemaakt. We zijn ook nog naar een paleis en een oorlogsmuseum geweest. Echt overal op straat word je aangesproken, mensen willen gesprekjes met je voeren om hun Engels te oefenen en iedereen wil met je op de foto. Je lijkt wel de koningin.

Hier reizen we heel de tijd met becaks, passen er net met zijn 2e in. Lekker uitwaaien en rondkijken. Het verkeer hier is echt verschrikkelijk. Ze halen hier in als het eigenlijk niet kan en het schilt vaak maar een haar of we raken een andere auto/scooter of bus. Wij hebben al wat hartverzakkingen gehad. Mo en ik kunnen er niet naar kijken.

Later in de middag zaten we voor ons hostel en kwamen er een jongen en een meisje naar ons toe. Ze stelden zich voor, kwamen bij ons aan tafel zitten en begonnen over hun opleiding fotografie te vertellen. Wij snapten op het begin echt niet wat ze nu wilden. Bleek na een tijdje dat ze ons als modellen wilden voor een fotoshoot. Klinkt echt heel gaaf dachten wij, maar kunnen we dat wel vertrouwen?! Toen ben ik naar de jongen van het hostel gelopen en heb het uitgelegd. Nou uiteindelijk hebben we zo afgesproken, wij wilden de volgende dag doorreizen naar Bukit Lawang, daar zouden we dan de fotoshoot houden, we konden met hun mee rijden en de jongen van ons hostel zou helemaal met ons mee gaan zodat er niks zou gebeuren. Na lang denken hebben we besloten om het te doen, je moet toch iets risico nemen in je leven om het spannend te houden:p.

We zijn jurken gaan passen bij hun studio. Mowena had een jurk gevonden en voor mij wilden ze nog iets gaan kopen. Dus wij naar kleding winkels, mocht ik zelf gewoon iets kopen op hun kosten. De stijl was niks voor mij dus mocht ik ook mijn eigen kleding dragen. Dat uiteindelijk gedaan.'s Avonds zijn we bij een restaurant gaan eten waar ze kroketten en bitterballen hadden. Dus lekker zitten smullen. Daarna op tijd naar bed, we hadden de volgende dag al vroeg afgesproken.

Onze make-up werd helemaal gedaan door een meisje. Daarna in de auto op weg naar Bukit Lawang. Daar hebben we de fotoshoot gehouden. De natuur is daar heel mooi. Een groot deel van de shoot was in de rivier. Er waren 3 fotografen, dus er zijn behoorlijk wat foto's gemaakt. Best leuk om een keer mee gemaakt te hebben! Ik zal 'snel' foto's op facebook zetten.

Bukit Lawang was verder echt super. Heel vriendelijk personeel! 's Avonds zaten we met zijn alle bij elkaar en dan werd er gitaar gespeeld en gezongen door iedereen. Heerlijk sfeertje, echt een geniet momentje! Zaterdag 28 sept zijn we naar Takahan gegaan, hier kon je olifant rijden, wassen en voeren. Wij hadden alleen voor de laatste 2 gekozen, omdat we in Thailand al op een olifant hadden gezeten en omdat het toch best zielig was. Echt een super ervaring was het! Z'on grote beesten! Ze gingen in het water liggen en dan mochten wij ze met een borstel wassen. De olifanten vinden dit heerlijk zei een begeleider. Na een flinke schrobbeurt waren wij aan de beurt! Haha nou dat kon je pas echt een douche noemen! De olifant zoog water op en spoot het dan met zijn slurf over ons heen. Echt heel gaaf! Hij legde zijn slurf gewoon op je schouder, hoofd of in je gezicht! Weer heel veel mooie en gaven foto's! Maar hier moeten jullie nog even op wachten. De meeste foto's zijn met mijn camera gemaakt en we hebben nog geen kabeltje om deze aan te sluiten op mijn tablet. Ik hoop dat we die snel kunnen kopen.

Die avond was er een jungleparty, dus wij met al het personeel van het guesthouse mee. Echt super leuk, iedereen dansen! Als blanke val je alleen wel erg op!

De volgende dag begon onze jungletrekking. We hebben de eerste dag ong 7 uur berg op- en weer afgeklommen. Heeeel gaaf, maar ook heel zwaar en heeel warm! We hebben orang-oetangs gezien! Zooooo mooi om dat mee te maken. Echt hele bijzondere dieren en ze lijken heel veel op mensen! Hoe verder we waren hoe zwaarder het werd! Ik heb de laatste uren hand in hand met een van de gidsen geklommen:p. Het zal er leuk uit hebben gezien, maar ik gaf er niks om, het was echt stijl!

Vrij op het laatst ook nog een eng momentje met 2 orang-oetangs meegemaakt. Ze waren niet gevaarlijk vertelde de gidsen, maar de combinatie van die 2 apen was niet zo'n succes, dus wel gevaarlijk.. Onze gidsen begonnen te roepen, dit was voor de apen bedoeld om ze weg te jagen, maar door dat geschreeuw schrokken wij. Dus wij rennen, maar dat mocht absoluut niet, dus wij weer stoppen. Toen moesten we over een grote omgevallen boom, maar op die boom zat een van de apen. Dus moesten we omstebeurt, snel, maar ook weer rustig.... over die boomstam. Jeetje dat was echt even eng! Even later hoor ik een van de gidsen ook nog zeggen dat de apen ons achterna kwamen! En om het plaatje compleet te maken begon het te regenen terwijl wij aan de moeilijkste afdaling moesten beginnen, TOP! Nou dat was me een avontuur. Het water kwam als een waterval naar beneden en wij maar hopen dat we niet van die berg af zouden glijden. Echt stapje voor stapje, overal aan vast houden, de gids zijn hand vasthoudend:p afgedaald.Na een lange tijd kwamen we eindelijk beneden in het kamp aan waar we zouden slapen. Halleluja we hadden het gered! Het stopte met regenen en we hadden wel een douche verdient,  dus ik mijn schoenen uit en met mijn kleren aan (zaten vol modder) de rivier in! Wij de grootste lol!

Daarna weer droge kleding aan en toen gingen we met zijn allen eten. Het was al donker, we zaten gezellig in een soort tent waarvan een kant open is. Op de grond hebben we zitten eten en later spelletjes gedaan. Nou we hebben echt zoooo veel lol gehad. Heb me kapot gelachen. De gidsen waren echt zo grappig en de spelletjes sloegen eigenlijk nergens op, maar het was zo grappig! Echt een geweldige dag en avond gehad!

Daarna gingen we slapen. We lagen op een matje van ong 5 mm dik (op de grond dus) in een open tent... Mo en ik hadden gelukkig onze klamboe meegenomen, dan voel je je nog iets veiliger. Nog even naar de jungle wc (gewoon in de bosjes..) en toen slapen.

De volgende ochtend stond er al thee voor ons klaar en was er een heerlijk ontbijt gemaakt! Na het ontbijt zijn we de rivier overgestoken en daarna (op BLOTE VOETEN!) een stuk door de jungle, naar een waterval. Een gids zag een spin en zei, Ilse Ilse look a big spider. Mijn reactie: Hery keep walking, I really don't want to know it! Haha hij vond het super grappig, maar ik vond het maar niks op mijn blote voeten. Maar Mowena en ik zijn onze angsten aan het overwinnen, dus gewoon blijven lopen. Bij de waterval hebben we heerlijk gezwommen en een free shower and massage gekregen van de waterval.

Daarna weer terug naar het kamp voor de lunch. Heerlijke noodlesoup en een fruitsalade. Daarna onze spullen weer ingepakt, camera's in een waterdichte zak en net toen we wilden vertrekken, kwam er een orang-oetan richting ons kamp. Een van de gidsen liep er naar toe en kwam daarna hand in hand met de orang-oetan naar ons toe gelopen. Ze had een baby, echt zo schattig. We hadden nog fruit over en dat hebben we gegeven. Echt zo geweldig! Ik heb gewoon een orang-oetan aangeraakt. Je ziet zo'n dingen wel eens op tv, maar nu maakten ik het zelf mee, echt een super ervaring! Helaas bijna geen foto's omdat onze camera's al ingepakt zaten.Daarna begon onze terug reis. Deze was een stuk relaxter. 3 Banden achter elkaar en zo door de rivier. Behoorlijke stroming, dus was ook weer heel gaaf! We hebben echt 2 super dagen gehad in de jungle!

De volgende dag mochten we met iemand mee naar een bruiloft. We hadden een sarong om gekregen en gingen in een busje op weg naar de bruiloft. Er kwamen steeds meer mensen bij. Dit bleek onze nieuwe familie te zijn:p. Mowena en ik kregen allebei een andere achternaam. Iedereen was super vriendelijk. Eenmaal op de bruiloft waren we de enige blanke. We worden altijd al aangekeken, maar nu helemaal. Het gaat er heel anders aan toe dan in Nederland. Het was leuk om een keer mee te maken, maar ik vind de bruiloften in Nederland toch leuker. De rest van de dag hebben we lekker niks gedaan. Een beetje rond gehangen bij ons guesthouse met het personeel, muziek gemaakt, gezongen, mee geholpen in de keuken (was echt grappig, we waren er voort zo thuis), heerlijk dagje!

Woe zijn we weer verder gereisd. Een aantal jongens van het guesthous hebben ons achter op de scooter afgezet bij de bus, iedereen hier is zo vriendelijk! We gingen op weg naar Pulau Weh. Eerst 2 uur in een busje die bijna uit elkaar viel en daarna een uurtje gewacht om vervolgens heel de avond en nacht in een bus te zitten. Een beetje jammer dat ik ziek aan het worden was. In de bus heb ik redelijk geslapen, ik kon alleen mijn benen niet strekken, dus toen ik 12 uur later (toen we er waren) op stond voelde dat nogal raar haha. Ik was ondertussen nog zieker geworden en had behoefte aan een bed. We hebben de boot gepakt en daarna zo snel mogelijk een hostel gezocht. Ik heb vervolgens 3 dagen niet meer dan onze hotelkamer gezien. Ik had waarschijnlijk een voedselvergiftiging waardoor ik niet kon eten en helaas de wc als beste vriend had. Mo had goed voor me gezorgd en na 3 dagen hebben we toch maar weer een scootertje gehuurd om het eiland te hebben gezien. Ik was daarna wel helemaal op, maar het was een leuke dag. Zijn in verschillende dorpjes geweest waar bijna geen toeristen komen. Heel leuk!

Maandag 6 okt. zijn we naar Banda Ache gegaan. We hadden via via een telefoonnummer gekregen van iemand. Hij wilden ons voor een mooi prijsje heel de dag door Banda Ache rijden en hij zou ons naar alle mooie plekken brengen. Daar was niks over gelogen. Hij was super vriendelijk. In Banda Ache zijn nog heel veel sporen van de tsunamie te zien. Heel heftig wat we allemaal hebben gezien. Boten die door de tsunamie het land mee in zijn geslingerd en daar nu nog steeds midden in een dorpje liggen. Heel veel verschrikkelijke foto's gezien en verhalen gehoord. Het is daar echt een hel geweest, was af en toe echt slikken. Ook de verhalen die overlevende vertelde, verschrikkelijk en ze hebben zoveel familie en vrienden verloren! Mijn buik was nog steeds niet echt beter en ik was het wel voort een beetje beu (na dagen droog brood en alleen rijst te eten), dus hebben we een antibioticakuur gehaald.

's Middags zijn we naar een strand geweest waar niemand anders was. Echt heel gaaf! We moesten een stukje door de bush bush, maar dat was het waard! Ons eigen privé strand!

Na deze hele mooie en indrukwekkende dag hebben we 's avonds een bus naar Lake Toba genomen. Je reist dan heel de avond en nacht. We hadden echt heerlijke stoelen die je achterover kon klappen en de beensteunen konden ook omhoog. Daar lagen we als prinsesjes met een kussentje en deken:p.

Na een lange rit kwamen we aan in Parapat, hier moesten we de boot pakken naar Lake Toba. Dit is een heel groot meer met daarin een eiland, ontstaan door een vulkaan. In Parapat leerden we iemand kennen die een aantal mooie bungalows had op het eiland. Hij met ons mee op de boot en zo hadden we snel een slaapplek. En hij droeg onze tassen (wij houden van mannen die onze tassen dragen:p hahaha). We hadden super mooi uitzicht en voor de 2de keer in 5 a 6 weken warm water. Echt heerlijk! In Nederland is het heel normaal, maar hier kunnen we van zoiets kleins echt genieten!

Die middag hebben we lekker in het meer gezwommen en in de zon gelegen. Later hebben we nog een scooter gehuurd en zijn naar een dorpje gereden en 's avonds wezen uiteten.De volgende dag zijn we met de scooter het eiland gaan verkennen. Heerlijk op zo'n scootertje. Echt super mooie uitzichten gezien. We waren ong de helft van het eiland rond en het was al best laat. Dus besloten we door het midden van het eiland weer terug te rijden. We hadden een kaart waar de wegen op stonden. Alle wegen waren dikke lijntjes, dus wij dachten dat alle wegen ong het zelfde waren. Nou echt niet dus. Het eerste stuk ging nog, maar als we dachten dat het niet meer erger kon werd het nog erger. Nog voor dat we op de helft waren kwamen we bij een meer genaamt: lake in lake. Echt heeeel mooi. Daar een tijdje gezeten. Komt er een jongen naar ons toe, vraagt hij of wij ook die kant op moesten met de scooter. Hij wilde wel met ons mee rijden. Wij (heel eigenwijs), nee we hebben geen hulp nodig zijn hier ook zelf gekomen. Dat hebben we geweten. De weg werd nog slechter. Er was eigenlijk geen weg meer. Alleen maar stenen, los zand en heel veel gaten. We hebben 1,5 uur gereden zonder ook maar een huisje of hutje tegen te komen. Na een half uur vonden we het niet leuk meer. Omdraaien heeft ook geen zin en bij elke bocht hoop je dat daarachter een dorpje is. We kwamen 1keer 2 mannen op een scooter tegen, konden ze geen Engels.....  Wij toch maar vragen hoe ver het nog was naar het plaatsje waar wij naar toe moesten. Staken ze 1 vinger op. Ooh nog 1 km. Nou dat bleek 1 uur te zijn. Pff het was echt een ellende. Een paar keer bijna eronderuit gegaan. Toen we na 1,5 uur een dorpje en asvalt zagen waren we echt de gelukkigste mensen op aarde. We konden het asvalt wel kussen. Ze hadden ons moeten filmen, was denk ik echt grappig geweest:p. Nu vind ik het best grappig, maar toen hadden we geen idee wanneer er een einde aan de weg kwam, best akelig.

In het donker kwamen we pas weer terug. Na een heerlijle douche zijn we ergens gaan uiteten waar ze heerlijke lounge banken hadden. Wij vonden dat we dat wel verdient hadden. Gelukkig blijven wij overal wel de humor van in zien!

De volgende ochtend besloten we tijdens het ontbijt dat we eigenlijk het meeste op het eiland wel gezien hadden. We hebben onze spullen gepakt en zijn vertrokken. Af en toe echt grappig. We leven echt van uur tot uur. Ooit zo leuk dat je 's morgens nog niet weet waar je 's avonds bent!

Wij de boot gepakt en toen? Na even denken, waren we eruit. We hadden wel weer zin in het partyleven en iets nieuws, dus dat wordt een ticket naar Bali boeken! We zijn terug naar Medan gegaan, naar ons vertrouwde guesthouse. Na weer bijgekletst te zijn met het personeel zijn we een ticket gaan boeken. Echt een heerlijk gevoel, het was vrijdag en die zondag zouden we naar Bali vliegen!

Ondertussen zitten we alweer in AUSTALIË!!!!!!! We zijn nu druk op zoek naar een busje! We hebben een geweldoge tijd gehad in Bali en de Gili's!! Hier vertel ik jullie ook weer 'heel snel' :$ over haha.

We genieten echt nog steeds elke dag! Het is echt de beste keuze die ik ooit gemaakt heb, raad het iedereen aan. Je maakt zo veel mee, ziet zo veel van de wereld en je leert zoooo veel mensen kennen. In een woord GEWELDIG!!!!

Echt leuk om te lezen dat er zoveel mensen zo geïteresseerd zijn!Heel veel

Heel veel liefs Ilse

• 21 November 2013 - 01:01

Ada Van Erp :

Heb erg genoten van je reis verslag Veel plezier. Groetjes uit Rooi

• 23 November 2013 - 22:48

Leon En Mieke:

wat een avonturen maken jullie mee.

nog een paar van zulke mooie avonturen , en dan komen we ook die kant op

we blijven je verslagen met genot volgen.

• 24 November 2013 - 22:48

Dirk En Toos:

Hallo lieve Ilse en morena

Eindelijk weer een bericht van jullie , wij hebben jullie belevenissen met bewondering gevolgd.
    Ook Sumatra en het toba meer komt ons bekend voor, hier zijn wij n.l. Ook geweest prachtig hoor .
    Wij wensen jullie nog heel veel vakantie en avontuur plezier toe .
    En laat iets sneller van jullie horen (als dat mogelijk is)

Liefs Dirk en toos

• 26 November 2013 - 11:09

Carlijn:

het is genieten om je verslagen te lezen Ilse en wat een avonturen van jullie! Enorm gaaf!!

• 28 November 2013 - 10:46

Denise:

Hey Ilse,
    Wat super gaaf wat je allemaal meemaakt.
    Vind het fijn dat je zo geniet. Ga zo door.
    Liefs Denise

• 01 December 2013 - 12:06

Anita:

Hee Ilse en Mowena,

Wat een geweldige avonturen maken jullie mee. Om jaloers op te worden. Heb al veel mooie foto's op Facebook gezien maar ben toch wel heel benieuwd naar de vele foto's van de apen en olifanten en zeker de watervallen. Wat lijkt het mij geweldig om deze reis mee te mogen maken, jullie zijn echt bikkels dat je al die enge dingen durft te doen en vooral dat jullie daar deel uit maken van het drukke hectische verkeer, ik zou er niet durven rijden. Er staat niks aangegeven, iedereen rijd door elkaar, brrrrr nee nix voor mij. Ben heel benieuwd hoe het in Australië is dus zit met smacht te wachten op je volgende verhalen, natuurlijk hoor ik via jullie mam wel heel veel. Super, geniet er nog heel van.
    Dikke knuffel.

• 30 December 2013 - 09:24

Marjo Nieuwkamp:

Hallo Ilse,

Zo te lezen heb jij het goed naar je zin, geweldig voor je.
    Het is echt een hele mooie reis als ik dat zo lees. Geniet er maar van . Dit pakken ze je niet meer af.

Wil je laten weten dat ik per 1-1-2014 niet meer bij Odendael werk. Mijn contract is niet verlengd ivm bezuinigingen!
    Heb gelukkig een nieuwe baan waar ik 6januari ga beginnen.
    Wens je heel veel plezier en geluk verder,
    en wie weet komen we alkaar ooit wel ergens weer tegen.
    Groetjes van Marjo

• 30 December 2013 - 15:33

Jan En Marij:

hoi ilse.je moet er wel wat tijd voor nemen,om je verhalen te lezen haha,wel heel leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt,geniet er maar van,verder willen we je een fijne jaarwisseling wensen en een gezond 2014.liefs jan en marij