wondzorg en tandenpoetsproject - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ilse Kronenburg - WaarBenJij.nu wondzorg en tandenpoetsproject - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ilse Kronenburg - WaarBenJij.nu

wondzorg en tandenpoetsproject

Door: ilseghana

Blijf op de hoogte en volg Ilse

13 Juni 2012 | Ghana, Accra

Hee Javoe´s (blanken),

Jeetje wat is de tijd gevlogen, nog maar een kleine 2 weken en ik vlieg alweer terug naar Nederland. Vorige week zijn we begonnen aan onze laatste 3 stageweken. We gaan nog 1 week naar elke afdeling. Carlijn en ik zijn begonnen bij de Medicalward.

Er lagen vorige week veel mensen met grote wonden bij ons op de afdeling. Maandag had Carlijn de wondzorg gedaan en dinsdag heb ik de wondzorg bij de patiënten gedaan. Ik heb bij 2 meisjes van 17 jaar oud de wonden verzorgd. Echt niet normaal hoe die wonden eruit zagen. Een meisje had door veel te krabben wondjes op haar benen gekregen. Ze heeft zo lang gewacht, met naar het ziekenhuis te gaan dat ze nu grote gaten in haar been heeft. Carlijn heeft foto’s gemaakt terwijl ik de wonden aan het verzorgen was, erg smakelijke foto’s…
Op het begin van de week lag er een man met aids. Het was echt zielig om te zien hoe die man erbij lag.

Helemaal vermagerd, hij gaf geen kick meer. De man lag onder een doek, maar het leek bijna of er niks onder lag, zo dun. Carlijn en ik gingen maandag de bedden verschonen. Toen we bij de man met aids kwamen zagen we dat zijn bed nat was, zijn katheter zat niet meer goed. Wij naar een collega om dit door te geven. Ja dan moet zijn vrouw het bed maar verschonen, zei ze. Wij vragen of hij dan geen nieuwe katheter kreeg. Waarop zei zegt; die heeft hij er waarschijnlijk zelf uitgetrokken. Nou dat lijkt me van niet, als je die man zag en als het wel zo was dan heeft hij nog steeds een nieuwe nodig. Echt raar hoe ze hier met zo’n dingen om gaan. Is het bed te vies, dan moet familie het maar verschonen..

Woensdag heb ik een dagje met Niek op de medicalward gestaan. Carlijn was samen met Sophie een pakketje ophalen in Hohoé , dit is een stuk rijden dus ze zijn heel de ochtend weg geweest. Op de kamer waar de man met aids lag, was een man bijgelegd met open Tuberculose. Dit is super besmettelijk en als de man met aids dit krijgt is het meteen afgelopen. Wij dus vragen waarom hij op die kamer was gelegd. Tja ze hebben hier geen isolatiekamer, dus hebben ze weinig keus. Wij hadden wel meteen besloten, dat wij die kamer niet meer op gaan.

Donderdag kwamen we met zijn 6e ’s morgens op het pleintje aan om te bidden. Er was een schoonmaakster aan het poetsen, maar verder was er helemaal niemand. Om 8 uur was er nog steeds niemand. Wij vroegen aan de schoonmaakster of zij wist waar iedereen bleef. Ja, iedereen komt als het stopt met regenen. Wat??? Hahahahh wij lagen helemaal dubbel. Je mag hier gewoon later komen als het regent. Dat was echt een grap. Zou leuk zijn als dat in Nederland ook kon. Kunnen we vaak uitslapen, hahah. Wij waren ook maar terug naar ons huisje gelopen, want er was toch nog niks te doen. Na een uurtje was het nog niet droog, maar toen zijn we maar naar de afdelingen gegaan. Gelukkig waren onze collega’s er toen ook en konden we beginnen.

Donderdag hebben we weer meegekeken met een liesbreuk operatie. Het is jammer dat ze hier in het ziekenhuis niet meer doen dan alleen maar liesbreuken en keizersnede, ik zou wel een keer iets anders willen zien. Wel was het weer erg gezellig in de operatiekamer. We hebben zelf gedanst op Ghaneese muziek hahah.

De laatste tijd doet het water in ons huisje het regelmatig niet. Lekker primitief; niet kunnen afwassen, de wc niet door kunnen spoelen en niet kunnen douchen. En heb wel al regelmatig gedoucht met zakjes (drink)water. Je word hier vanzelf creatief!

Afgelopen vrijdag zijn we naar de basisschool naast het ziekenhuis gegaan. We hebben van tandartsen in Nederland tandenborstels gesponsord gekregen. Op de school hebben we een project gedaan over tandenpoetsen. We hebben voor 3 klassen een presentatie over tandenpoetsen gedaan. We hebben gevraagd wat de kinderen er van wisten, wat belangrijk is en of ze zelf hun tanden met een tandenborstel poetsen. De kinderen en leraren waren super enthousiast. Dat was echt leuk. Aan het einde van de presentatie hebben we alle kinderen een tandenborstel gegeven en als verassing hadden we ballonnen mee genomen. Nou dat was een groot feest, echt super leuk om te zien hoe blij die kinderen daar mee zijn! Een leraar heeft ons wel geholpen met vertalen, want de kinderen verstonden ons niet zo goed.
Na het presenteren hadden we nog ballonnen over en deze hebben we buiten aan de andere kindjes uitgedeeld. Het was echt duwen en trekken om een ballon te kunnen krijgen. Overal werd volop met de ballonnen gespeeld. Er zijn heel veel foto’s gemaakt, dus kan jullie allemaal laten zien hoe enthousiast de kinderen waren!

Vrijdag na het tandenpoetsproject ben ik in mijn eentje naar Accra gereisd. Hier had ik met Mowena (een Nederlands meisje) afgesproken. De rest van de groep wilde in de buurt van ons huisje dingen gaan doen en ik wilde heel graag naar Accra, dus zijn we gesplitst. Het was echt een super weekend. Je kunt hier super goed stappen en Mowena en ik zijn helemaal verliefd op de muziek van hier. Zaterdag en zondag zijn wel lekker naar het strand geweest en we zijn nog wezen shoppen. In Accra kun je goed eten, dus dat hebben we ook gedaan! Pizza en ze hebben ook een heerlijke Franse bakker in Accra, lekker verwesterd hier. Het reizen alleen was ook prima gegaan, de mensen hier zijn super behulpzaam!

De wedstrijd Nederland- Denemarken heb ik in een strandtent (in mijn bikini:p haha) gekeken. Ik ben ondertussen voort best bruin geworden. Dit weekend gaan we naar Kokrobite (is ook aan het strand) dus dan kunnen we nog een beetje bijkleuren en volgende week donderdag hebben we vrij gekregen en dan gaan we nog lekker een dagje naar het zwembad.

Jeetje voor ik het weet ben ik alweer thuis. Ik heb wel heel veel zin om jullie allemaal weer te zien. Kan ik al mijn verhalen vertellen en eindelijk al mijn foto’s laten zien!! Bedankt voor de berichtjes!!!

Heel veel liefs Ilse

  • 13 Juni 2012 - 18:34

    Ada:

    Hoi Ilse,
    Ik heb weer erg genoten van je verslag. Ook begrijp ik jullie reactie dat je niet meer naar de kamer wild gaan waar iemand ligt met open tbc. En ook ben ik benieuwd hoe bruin je bent geworden, kijk net als alle andere uit naar je thuiskomst met je vele verhalen en foto's. Tot snel Ilse. Gr. uit ons mooi Rooi. Liefs Ada en de rest van mijn gezin.;)

  • 13 Juni 2012 - 18:34

    Ada:

    Hoi Ilse,
    Ik heb weer erg genoten van je verslag. Ook begrijp ik jullie reactie dat je niet meer naar de kamer wild gaan waar iemand ligt met open tbc. En ook ben ik benieuwd hoe bruin je bent geworden, kijk net als alle andere uit naar je thuiskomst met je vele verhalen en foto's. Tot snel Ilse. Gr. uit ons mooi Rooi. Liefs Ada en de rest van mijn gezin.;)

  • 15 Juni 2012 - 08:07

    Hennie:

    Hallo Ilse, wat gaat de tijd toch snel voorbij,maar je hebt wel al veel gezien en meegemaakt, ik heb weer genoten van je verslag , ilse maak van deze laatste dagen nog ietsbijzonders , kijk goed rond en neem je herinnering mee naar huis .
    Lieve groetjes ,, Hennie xxx.

  • 15 Juni 2012 - 14:15

    Hilde:

    Jaaaaaaaaaaaaaaaaa we kunnen over 2 weken alweer samen op stap en leuke dingen doen!! :)

    weer een erg leuk verhaal. Jij hebt het zo slecht daar nog niet, strandje hier zwembadje daar stapweekendjes zo. Vond het wel erg jammer dat jij niet 'helemaal' bij het weekendje was, al maakte Ilse #2 wel veel goed haha.
    Kan niet wachten tot alle verhalen in het echt en je foto's!!

  • 19 Juni 2012 - 08:02

    Ad En Henriette:

    Lieve Ilse
    Hier ons laatste berichtje,wat kijken we weer naar je uit om je weer in onze armen te sluiten om je verhalen te horen en je foto''s te zien.
    Geniet nog maar lekker van je laatste dagen.
    Wij wensen je een hele goede terugreis en tot gauw.
    Dikke kus van ons

  • 19 Juni 2012 - 09:54

    Els:

    Hallo Ilse,

    Wauw, wat heb je veel meegemaakt in ghana. Ik heb al je verhalen met veel plezier gelezen. Jullie hebben daar geweldig werk verricht en veel meegemaakt. Geniet nog van de laatste dagen en een goede reis terug.

    Groetjes Els

  • 19 Juni 2012 - 12:37

    Esther:

    Ha nichtje (euhh zuske), Goh, wa heb jij veel meegemaakt zeg en de tijd vliegt voorbij..... zelfs hier.
    Na al die mooie en spannende verhalen en avonturen van je gelezen te hebben is het ook weer super fijn nu je weer gauw naar het mooie Rooi komt.....(euhhhh we hopen je wel te herkennen hoor nu je zo poeppie bruin bent.... haha)
    Geniet nog maar met volle teugen van je laatste daagjes daar en alvast een hele goede terugreis en een mooie thuiskomst toegewenst.
    X Theo & Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 26 Jan. 2012
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 53120

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 24 April 2014

Mijn reis door Thailand, Indonesie en Australie

11 Maart 2012 - 24 Juni 2012

Afstudeerstage in Ghana

Landen bezocht: