Laatse week op de medical ward - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ilse Kronenburg - WaarBenJij.nu Laatse week op de medical ward - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ilse Kronenburg - WaarBenJij.nu

Laatse week op de medical ward

Door: ilseghana

Blijf op de hoogte en volg Ilse

11 April 2012 | Ghana, Accra

Hallo allemaal!

Zo we zijn weer terug van een heerlijk weekendje weg!

Ik was bij vorige week maandag gebleven. Helaas was Carlijn toen ziek en ben ik bij haar gebleven. Maandag dus geen stage voor mij. Dit bleek wel heel jammer te zijn, want er was een ongeluk gebeurd met een busje vol mensen. Een hoop paniek in het ziekenhuis. Dinsdag was Carlijn gelukkig weer beter. Er lagen nog 5 mensen van het ongeluk op onze afdeling. 2 Mannen hadden grote hoofdwonden, maar deze waren al gehecht. Een vrouw had een aantal kneuzingen en schaafwonden en een moeder en kind hadden veel geluk gehad en bijna geen verwondingen opgelopen. Ook was er een vrouw naar het ziekenhuis in Accra gebracht. Zijn had waarschijnlijk een nek en schedel fractuur, ze kon haar benen niet meer bewegen.. Bij het ongeluk waren ook 3 mensen om het leven gekomen, erg heftig dus!

Woensdag hebben we weer met een keizersnede mee mogen kijken. De baby ademde bijna niet, dus ze hebben van alles gedaan om het kindje te redden. Ik heb nog mee geholpen en het kindje zuurstof gegeven. Ze had heel veel vruchtwater ingeslikt. Gelukkig begon de baby na 15 minuten te huilen en kon ze na een tijdje van de zuurstof af. Toen de moeder hoorde dat het een meisje was begon ze te huilen, haar man wilde een jongen..

´s Middags zijn we naar Kpando gegaan. Hier hebben we andere Nederlandse studenten leren kennen. Zei lopen stage op scholen. We hebben gezellig iets gedronken met zijn alle. Daarna zijn we nog wezen kijken bij het hun huisje en hebben daar ook nog iets gedronken. We hebben afgesproken om binnenkort samen ergens te gaan eten. Het is leuk om weer eens met Nederlanders te kunnen kletsen. Wij zijn denk ik de enige blanke in deze plaats, dus dan is het wel heel leuk om je ervaringen met hun te delen.

Toen we naar huis gingen, kwamen we langs het mortuarium van het ziekenhuis. Er stond een ambulance en een hoop mensen. We vroegen aan de chauffeur of er iemand was overleden. Hij vertelde dat een man van 28 was neergeschoten in Accra. Niek en ik waren eigenlijk wel heel nieuwsgierig, de rest liep al door. Nu we toch hier waren, wilde we ook wel iets zien. We zijn naar de watchmen (bewaakt het terrein) gelopen en gevraagd of we naar binnen mochten, om de man te zien. Hij is het aan de familie gaan vragen en die vond het goed. Dus wij naar binnen.. De jongen was al een aantal dagen dood, aan de geur te ruiken. Een beetje akelig om te zien, maar het wend allemaal steeds meer. Ik vroeg aan een jonge of hij familie was van de jonge, hij zei dat hij het broertje was. Zijn broer was neergeschoten omdat hij en een ander de zelfde vrouw wilde.. We hebben de familie heel veel sterkte gewenst en zijn toen weer gegaan. Je doet hier bijna elke dag weer nieuwe ervaringen op.

Donderdag was mijn verjaardag. Wel een beetje raar om niet thuis te zijn op zo´n dag, maar ik ben hier goed verwent. Mijn reisgenootjes hadden geregeld dat we vrij waren, toch wel fijn om iets leuks te gaan doen. ´s Morgens kwamen ze met zijn alle binnen gezongen op mijn kamer. Ze hadden een lekker ontbijtje gemaakt. Rond half 10 zijn we richting Ho vertrokken, ong. 1,5 uur rijden. We zijn daar naar een heerlijk zwembad geweest. Het zwembad hoorde bij een hotel. Lekker luxe en er was verder niemand. Wat was dat fijn om na zo´n lange tijd lekker in een zwembad te kunnen springen. We hebben in het zonnetje gelegen en weer een keer frietjes en biefstuk gegeten, heerlijk na bijna 4 weken! Na 2 à 3 uur in de hete zon te hebben gelegen, kwamen we er achter dat je toch wel snel verbrand als je bijna tegen de evenaar aan zit. Rond 16.00 uur zijn we weer terug naar ons huisje gegaan. Het was echt een heerlijke middag!

’s Avonds hebben we eerst gekaart en daarna zijn we buiten gaan zitten. Niek kwam op het idee om onze buurmannen, de dokters, ook uit te nodigen. Het was echt gezellig en we hebben veel gelachen. Wij hebben verteld wat je in Nederland moet betalen als je bijv. te hard rijd of als je belt tijdens het rijden. Ze vroegen of je de politie niet gewoon wat geld in de hand kon duwen en dat het dan goed was, hahahah. Hier is dat heel normaal, doet iedereen. Zou wel leuk zijn als de politie in Nederland dat ook gewoon accepteert. Lange nagels bij mannen blijkt hier trouwens ook in te zijn. Wij hadden dat al een aantal keer bij mannen gezien, dat ze een aantal lange nagels hadden. Dat is fashion zei de dokter. Nou in Nederland zou een man toch behoorlijk raar aangekeken worden. En zo hebben we het over van alles gehad. Het is leuk om de dokters wat beter te leren kennen en te horen hoe hun over dingen denken.

We gaan nu onze vakantie bespreken voor over 3 weken. Ik vertel jullie zo snel mogelijk over mijn weekend en mijn eerste stage week op de kraam en kind afdeling!

Iedereen nogmaals super bedankt voor alle felicitaties!! Is echt super leuk als je hier zit en iedereen denkt aan je!

Liefs Ilse

  • 11 April 2012 - 16:23

    Hilde:

    Ilsieeee!
    Fijn dat je verjaardag zo leuk was! Ik was toch wel een beetje jaloers na jouw berichtje vol met zon, en wij hier in het poepweer zitten. Regen regen regen gewoon erg koud en frot!
    Maar sjeetje ik vind het zo raar om dit van jou te lezen en dan te beseffen dat jij het ook allemaal hebt gezien, al die heftige dingen.
    Succes op je nieuwe stage afdeling!
    Liefsss

  • 11 April 2012 - 19:55

    Tante Marja:

    Hio Ilse
    Wat maak jij veel mee zeg,sorry dat ik nu pas iets van me laat horen.
    Ik ben er dan ook van overtuigt dat je veel ervaringen rijker zult zijn als je terug komt, en dat je beseft dat we het hier in ons koude en natte kikkerlandje het nog niet zo slecht hebben.Geniet van de leuke dingen en tot gauw, sorry je krijgt de groetjes van Yvonne en Rens
    Een dikke kus van tante Marja

  • 11 April 2012 - 21:56

    Ada:

    Ilse,
    het is elke keer weer een leuk verslag om te mogen lezen wat je daar in het hete Afrika mee maakt.
    Op het zonnige weer wil ook ik wel met je ruilen, maar verder blijf ik toch maar hier in ons koude Nederland. Ben blij en verrast dat je mede studenten je verjaardag niet vergeten waren en je een fijne dag hebt gehad. De tijd schiet al aardig op je bent nu al weer een maand weg. Veel plezier op het vervolg van je stage, en dat je een leuke tijd mag beleven daar. Groetjes uit Rooi, tot snel en voor ik het vergeet ook de groetjes van Jorg, Marc en Theo.

  • 12 April 2012 - 20:29

    Maarten:

    Hoi Ilse,
    Ik ben weer bijgelezen. Ik lees je verhalen met mijn mond wagenwijd open. Wat een toestanden! Ik probeer donderdag te skypen op verzoek van jullie. Ik heb geen idee hoe het werkt dus dat laat ik aan de klas over. 09.30u?????
    Groetjes, Maarten

  • 13 April 2012 - 07:58

    Loes:

    Hee Ilse,
    Wat maak jij geweldige dingen mee zeg!
    Zo leuk om je nieuwe ervaringen weer te lezen! Je hebt alweer zoveel dingen mee gemaakt daar in Ghana!
    Fijn om te horen dat je daar een leuke verjaardag hebt gehad en dat je reisgenoten vanalles voor je geregeld hadden.
    Succes op je nieuwe stage afdeling meid!
    Kusjes xxxx Loes

  • 13 April 2012 - 13:46

    Sander:

    Weer een mooi verhaal Ilske! Dat je maar zorgt dat jij ook heel thuis komt als ik dat allemaal zo lees... Veel plezier nog en geniet er van! X uit Best

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 26 Jan. 2012
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 53112

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 24 April 2014

Mijn reis door Thailand, Indonesie en Australie

11 Maart 2012 - 24 Juni 2012

Afstudeerstage in Ghana

Landen bezocht: