Wli Waterfalls - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ilse Kronenburg - WaarBenJij.nu Wli Waterfalls - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ilse Kronenburg - WaarBenJij.nu

Wli Waterfalls

Door: ilseghana

Blijf op de hoogte en volg Ilse

27 Maart 2012 | Ghana, Accra

Hallo allemaal!

Weer een berichtje vanuit het verre Ghana.

Zaterdag zijn we al vroeg vertrokken richting de Wli Waterfalls. Eerst naar Kpando, vanaf daar vertrekken trotro´s richting Hohoe en vanuit daar moesten we nog een trotro naar de watervallen nemen. We hadden snel een trotro naar Kpando. Daar duurde het iets langer voor we verder konden. Er was wel een trotro die naar Hohoe ging, maar deze vertrok pas als hij vol zat. En dit duurde even (ik lag ondertussen alweer bijna te slapen, kan ik volgens mij bijna overal:p).

Na een tijdje te hebben gewacht, zijn we naar Hohoe gehobbeld. Je ziet de weg steeds slechter worden als je naar het noorden rijd. Regelmatig heb je stukken onverharde wegen. In Hohoe konden we redelijk snel overstappen. Van, af en toe, onverharde weg, gingen we over in continu onverharde weg met gaten in de weg waar je bijna een auto in kon parkeren. Wij zagen de lol er wel van in! Weer een super mooie omgeving waar je doorheen rijd. Je kunt echt naar buiten blijven kijken, zo mooi.

Na 3 uur reizen, kwamen we aan bij de watervallen. Hier hebben we ons gemeld bij de receptie. Een gids is heeft ons naar de watervallen gebracht. Het was 45 minuten lopen. En weer super mooi!! We liepen door een soort oerwoud met palmbomen, cacaobomen, koffiebomen, ananasplanten, bananenbomen en nog veel meer planten en bomen die je in Nederland niet ziet. Na deze wandeling kwamen we uit bij de waterval. We hadden verwacht dat het heel toeristisch zou zijn, maar er was helemaal niemand! Echt super gaaf! De gids bleef zitten, dus wij zeggen dat we de weg zelf wel terug zouden vinden en dat we wel een tijdje wilde blijven. Geen probleem, maar hij wilde wel wat geld. Bij de ingang hadden we gewoon betaald, maar blijkbaar is dat hier normaal of ze proberen op deze manier geld te vangen van blanke:p.

Toen de gids weg was zijn we meteen het water in gegaan. Op het begin best koud, maar wel super gaaf om onder de waterval te gaan staan. Na dat we waren afgekoeld zijn we heerlijk in het zonnetje gaan liggen. En omdat dit normaal veel te warm is, heb ik hier extra van genoten. Er stond een lekker windje waardoor het niet te heet was. Lekker verkleurd dus.

Na een aantal uurtjes kwamen er steeds meer mensen en zijn we weer terug gelopen. Bij de receptie zaten ook een aantal winkeltjes waar de bevolking zelfgemaakte spulletjes verkocht. Echt heel mooi en knap hoe ze dat doen!

Op de terug weg naar Hohoe hebben we een taxi genomen. En ja hoor in Ghana is het de normaalste zaak dat je met zijn 6e in een auto gaat. 4 Achterin en 2 voorin, geen enkel probleem. Wij op het begin nog even raar kijken en zeggen dat dat niet past, maar dat deden ze allemaal beweerde de taxichauffeur. Dus wij met zijn alle die auto in, weer lekker gelachen. Na 5 minuten haalde we een andere taxi in. Onze chauffeur ging ernaast rijden en zei iets tegen de andere chauffeur. Toen wij ook aan de taxi naast ons keken, schoten we helemaal in de lach. Wij hadden echt niet te klagen met zijn 6e in die taxi. In die andere taxi zaten 3 mensen voorin, 5 mensen achterin en 2 mensen in de kofferbak. Ja dat is wel echt iets waar ze in Ghana in zijn gespecialiseerd zijn. Gewoon proppen en de deur dicht krijgen. Hahah geweldig!

Naar een half uur hobbelen, stof happen en 2x stoppen omdat de chauffeur waarschijnlijk een darmprobleempje had kwamen we in Hohoe. Hier kwamen weer super veel mensen op ons af. Iedereen denkt het zelfde ‘aan blanke kunnen we geld verdienen’. Iedereen vraagt waar je naar toe moet en er wordt zelfs ooit ruzie gemaakt over wie ons als eerste heeft gevraagd. Gelukkig zijn er ook eerlijke Ghanese die tegen ons zeggen dat je bijv. niet meer dan 2 cedi voor een rit moet betalen. Anders wordt je hier echt afgezet.Ik blijf me verbazen hoe het er hier aan toe gaat, maar het is een ervaring die ik nooit vergeet en zeker niet had willen missen.

Helaas was ik zondag echt ziek geworden. Zaterdag had ik al last van mijn buik, maar wilde ons dagje uit niet verpesten. Zondag , maandag en vandaag heb ik heel de dag op bed gelegen met buikpijn en de wc als beste vriend. Gelukkig voel ik me nu weer iets beter en gaat eten ook weer een beetje beter. Morgen wil ik ook weer naar mijn stage gaan, heb nu al 2 dagen moeten missen.

Wat we dit weekend gaan doen weten we nog niet precies, laat ik nog weten. Voor volgend weekend zijn we al volop plannen aan het maken. Die vrijdag en maandag hebben we ook vrij, dus lang weekend. We willen vrijdag eerst naar Kokrobite, dit is een rastadorp aan zee. Zaterdag willen we naar naar Ada Foah. Hier verblijven we 2 nachten op een eiland in een soort hutjes op het strand, genaamd Maranatha. Ik heb er nu al super veel zin in!

Hilde: Ik had gelukkig 2 camera’s meegenomen (zo slim als ik ben:P)! Dus kan nog volop foto’s maken!! Niek heeft trouwens een site, maar deze doet het niet. Volgens mij wilde hij nog een waarbenjij.nu aanmaken.

Echt super leuk jullie berichtjes! Als je hier zit, merk je pas hoe leuk het is als zoveel mensen je verhalen lezen en berichtjes achterlaten!

Heel veel liefs Ilse

• 27 Maart 2012 - 23:34

Theo En Ada:

ben blij te horen dat je jezelf al weer wat beter voel, kijk telkens weer uit naar je volgende beleving in Ghana. ben benieuwd naar je foto's, en hoop dat we je herkennen als je gebruind weer hier komt in Rooi.

• 28 Maart 2012 - 08:03

Britt:

Hoi Ilse,
    Ik ben een vriendin van Lotte en hoorde al dat jij richting Ghana ging;) Ik ben hier vorig jaar geweest! Ik heb net even je verhalen gelezen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Balen van je camera zeg... Hou alles maar goed bij want voor je het weet is het weg!;) Haha!;)
    Ook vervelend zeg dat je al ziek bent geweest. Hopelijk was dat de eerste maar laatste keer!;) Let goed op jezelf!
    En in het ziekenhuis zet inderdaad maar een paar stapjes terug als iemand besmet is met iets want ik heb ondanks dat ik heeeel gezond ben toch iets mee genomen naar hier;)
    Nou, heel veel plezier met z'n alle daar! Geniet,geniet,geniet want voor je het weet zit je alweer thuis! Je zult het soms daar niet denken dat het zo snel gaat maar echt voor je het weet zit je weer terug in het vliegtuig naar Nederland! Ghana is geweldig!

Liefs Britt

• 28 Maart 2012 - 09:09

Chantal:

Heey Ilse,

Zo te lezen vermaak je je eigen goed, wel vervelend dat je ziek bent geweest.
    geniet maar lekker van je tijd in Ghana.

XX Chantal

• 28 Maart 2012 - 17:05

Hilde:

Liefke!
    Hmm toch weer ruzie met je darmen gekregen, hopelijk gaat het snel beter! Verder klinkt het weer zoals al je andere verslagen tot nu toe; helemaal super!! Tof dat je 2 camera's had haha, maar uploaden ging bijna niet dacht ik he? errug jammer maar goed, ik zie alles wel als je terug bent!
    Spreek je xxxxxx

• 28 Maart 2012 - 21:27

Siri:

Hey Ilse!
    wat leuk om de verhalen te lezen. Zo herkenbaar. Ben best wel jaloers hoor hihi vorig jaar zat ik mijn ogen uit te kijken in de trotro's!!
    Aanstaand weekend naar Maranatha!! Super ervaring is dat! Hele andere omgeving dan anfoega maar net zo mooi!
    Heel veel succes en plezier nog!

Groetjes Siri

• 29 Maart 2012 - 12:01

Ad En Henriette:

Hier weer een berichtje van je tante ofwel je pleegmoeder
    Ilse je blijft me verbazen over wat je allemaal te vertellen hebt ben jaloers op wat daar allemaal te zien is en wat een ervaring je daar op doet.
    Wat vervelend dat je je nu ziek bent want hoorde van je moeder dat je na een paar uren stage het als nog niet lukte,hopelijk voel je je het weekend weer beter zodat je toch nog iets leuks kunt doen
    Ilse beterschap we blijven je volgen
    Dikke kus Ad en Henriette

• 29 Maart 2012 - 12:32

Oma:

Hier een berichtje van je oma.
    Ik probeer al je verhalen te lezen, en vindt het een hele ervaring wat je allemaal mee maakt.
    Niets voor mij, laat mij maar hier.
    Ik las dat je ziek was, dat vindt ik minder. Daarom Ilse zorg goed voor je zelf, goed eten en drinken dat vindt oma erg belangrijk.
    Oma vindt het ook erg knap wat je allemaal mee maakt in het ziekenhuis, en dat je er zo mee om kunt gaan.
    [er knap meid] Ben daarom ook erg trots op je. Wens je heel veel goeds daar,en blijf je volgen, want ik wil graag weten hoe het je daar vergaat.

Een dikke knuffel
    van je trotse oma

• 29 Maart 2012 - 15:00

Loes:

Ilse,
    Alweer 2 leuke verhalen van je kunnen lezen, fantastisch wat jij daar allemaal mee maakt!
    Alleen je verhalen zijn al geweldig, laat staan hoe het daar voor jou moet zijn.

Ik wacht nu alweer op je volgende verhaal!

Heel veel plezier meid! xx Loes

• 29 Maart 2012 - 17:44

Esther:

hee ilse! hoe gaat het nu met je? wel balen dat je ziek bent. snel maar weer beter worden! Fijn dat je zo naar je zin hebt. Je ziet daar veel nieuwe dingen lees ik. leuk hoor!
    xxx