Weer helemaal beter en zin in de rondreis! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ilse Kronenburg - WaarBenJij.nu Weer helemaal beter en zin in de rondreis! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ilse Kronenburg - WaarBenJij.nu

Weer helemaal beter en zin in de rondreis!

Door: ilseghana

Blijf op de hoogte en volg Ilse

26 April 2012 | Ghana, Accra

Heee allemaal!

Gelukkig ben ik weer helemaal beter! We hebben deze week een doosje chocolatjes naar Lizette en Harold (de Cubaanse artsen, die midden in de nacht naar mij toe gekomen waren) gebracht om ze te bedanken. Dit vonden ze super leuk.

Deze week was alweer mijn laatste week op de kind en kraam afdeling.

Maandag kwam er een vrouw rond half 11 binnen op de kraamafdeling. Ze was 9 maanden zwanger en had last van hevig bloedverlies. Dit was absoluut niet goed! Er werden controles bij haar gedaan en ze kreeg een infuus. De vrouw bleef maar bloed verliezen. Ik vroeg of het kindje eigenlijk nog wel leefde. Oja, dat is misschien wel fijn om te weten.. Laten we dat eens gaan checken. Hahah gewoon zo slecht dat je er om moet lachen. Het kindje bleek nog te leven. Een spoedkeizersnede moest het dan worden, leek ons. Ja dat werd het ook alleen moet je ´spoed´ weghalen. Dat kennen ze hier in Ghana niet. Wij wilden de keizersnede graag zien dus zijn we snel iets wezen eten. Rond 12 uur waren we bij de operatiekamer. We deden een O.K. jasje aan, een mutsje op en een mondkapje op. Ik stond al klaar, maar toen hoorde ik iemand gillen. 2 Kamers verderop zag ik een jongetje vastgebonden op een soort bank/tafel liggen. Zijn armen waren boven zijn hoofd vastgebonden en zijn beentjes aan de stangen van de tafel. Ik schrok me rot!! Het zag er echt akelig uit. Het jongetje lag er naak en het bleek dat ze hem gingen besnijden. Ik vroeg of ze dat met verdoving deden omdat de jongen zo gilden. Waarschijnlijk heeft ze het verkeerd begrepen, want ze zei dat het zonder verdoving was, maar het bleek gelukkig wel met plaatselijk verdoving gedaan te worden. Omdat ze op het begin zei dat het zonder verdoving gedaan werd, schrok ik nog meer en hoefde ik het niet te zien. Echt een akelig gezicht was het. In Ghana is het heel normaal dat alle mannen besneden worden. Ze snapte ook niet dat dat in Nederland niet normaal is.

Na een paar minuten was de jongen klaar en zijn we naar de operatiekamer gegaan. De vrouw was daar net (bijna 2 uur na dat ze bij het ziekenhuis aan was gekomen!). Ze verloor nog steeds heel veel bloed, dit kon echt niet goed zijn! Toen ze verdoofd was, werd haar bloeddruk gemeten. 60/50 (hoort 80/120 te zijn) echt veeeeeelste laag. Ze had echt bloed nodig, anders zou ze het niet redden. Wel fijn dat ze daar naar 2 uur achter kwamen. Dit had ik ze om 11 uur ook al kunnen zeggen. Helaas hebben de Ghanese niet zoveel logica. De bloedbank bleek nog niet te werken en er was dus nog geen bloed. De anesthesist is Harold, een Cubaanse arts. Hij was ondertussen een beetje boos en zei dat het niet zijn schuld was als ze het niet zou redden (hij kan ook niet tegen de manier van werken van de Ghanese). Er moest dus in een ziekenhuis verderop bloed gehaald worden. Ondertussen moesten ze beginnen met de keizersnede (waardoor de vrouw nog meer bloed verloor..). Harold heeft de vrouw een hoop medicijnen en infuusvloeistof gegeven, waardoor haar bloeddruk gelukkig weer omhoog ging. Pas toen de baby was geboren en ze de vrouw aan het hechten waren, kwam het bloed binnen, EINDELIJK! Het is zo frustrerend als je niks kan doen en weet dat de vrouw het zonder bloed niet gaat redden. Zo machteloos voel je je dan! Vooral omdat je weet dat ze de vrouw meteen hadden moeten opereren en niet 2 uur hadden moet en wachten! We hebben zelf op het punt gestaan om te vragen wat voor bloedgroep ze had, om vervolgens zelf bloed te geven.

Dinsdag was een rustige dag. Woensdag kwam er een vrouw de afdeling op, met een bakje tussen haar benen. Ze werd op het bed gelegd, waar normaal de vrouwen op bevallen. Op het begin konden we niet goed zien wat er in het bakje zat. Maar later bleek dat er een zwart plastic tasje omheen zat. Toen een verpleegkundige dit weghaalde, zag ik meteen een navelstreng. Iets later zagen we ook een heel klein, nog niet volgroeid, baby’tje. Ze had een miskraam gehad. Echt heel apart om te zien. Ik had het ook nog nooit eerder gezien. De placenta hing nog half uit de vrouw, deze moest nog verwijderd worden. Uiteindelijk heeft het zo’n 2 uur geduurd voordat de vrouw geholpen werd. Wel erg apart, de vrouw was al ruim 3 maanden zwanger, werd niet meer ongesteld, maar wist niet dat ze zwanger was (zei ze..). De arts geloofde dit niet, maar de vrouw bleef volhouden. Het is af en toe zo raar wat de patiënten hier zeggen. Een beetje ongeloofwaardig.

Vandaag was alweer de laatste stagedag voor onze vakantie! Morgen vroeg begint onze reis door Ghana voor ruim 2 weken. We willen heel veel gaan zien van Ghana en hebben daarom een route uitgestippeld.

- We reizen eerst naar Elmina. Dit is een plaatsje aan het strand. We gaan hier een Nederlands slavenfort bezoeken en verder onze vakantie beginnen met een paar rustige dagen aan het strand.
- Maandag reizen we terug naar Accra. Hier gaan we onze visum verlengen en ’s avonds Koninginnedag vieren bij de Nederlandse ambassade. Hier blijkt een goed feestje te zijn voor alle Nederlanders die in Ghana zijn (en daar hebben we wel voort zin in!)
- Dinsdag beginnen we onze reis richting het noorden. We gaan dan naar het plaatjes Kumasi. Hier hebben ze de grootste markt van Ghana.
- Woensdag reizen we door naar Nkoranza, naar Hand in hand. Dit is een instelling voor gehandicapten, opgezet door Nederlanders.
- Vervolgens reizen we door naar Mole National Park. Hier wilde we super graag naar toe. We blijven hier 4 nachten. We gaan jeepsafari’s maken en hopelijk olifanten en andere wilde dieren zien! Er zit een zwembad bij ons hotel, dus kunnen we ook lekker afkoelen.
- Maandag 7 mei reizen we door richting Wechiau. Hier ligt een beschermd gebied voor nijlpaarden. We willen hier op een boomplatform gaan slapen boven de nijlpaarden, helaas kun je daar niet reserveren dus is het even afwachten of het door gaat. Voor de zekerheid hebben we een ander hotel gereserveerd. We blijven hier 2 nachten.
- Woensdag 9 mei gaan we weer terug richting het zuiden, naar het plaatsje Sonyo. Hier heb je een dorpje waar de huizen geen voordeur hebben. De bewoners gaan via de daken en zelfgemaakte ladders van huis naar huis. Zo was het dorp vroeger beschermd tegen vijanden.
- Vervolgens reizen we donderdag 10 mei weer richting Hand in hand.
- De volgende dag gaan we naar Bobiri. Hier is een groot bos met heel veel vlinders.
- Zaterdag 12 mei reizen we weer terug naar ons huisje in Anfoega.
Ik heb er echt super veel zin in! Het is veel reizen, omdat alles ver uit elkaar ligt. Maar zo zien we wel heel veel. Mijn tas heb ik al ingepakt, dus ben er helemaal klaar voor.

De komende 2 weken horen jullie niks van mij, omdat ik mijn laptop niet mee neem. Als ik terug ben vertel ik jullie alles over mij reis! (hopelijk geen slangen deze keer:p)

Wat een super leuk reacties! Bedankt allemaal!!!

Tot over 2 weken, heel veel liefs Ilse

  • 26 April 2012 - 19:12

    Esther En Theo:

    Ha nichtje, wat zijn je verslagen steeds boeiend om te lezen! Je maakt emorm veel mee. Mocht je gaan vervelen ooit (wat we ons overigens niet in kunnen denken), dan kan je wellicht een boek gaan schrijven ;-)
    Fijn dat je weer aan de beter hand bent zodat je de komende 2 weken lekker kan gaan genieten van je vakantie.
    Veel plezier en kijk goed uit hè!
    We blijven je volgen.

    Liefs Theo en Esther

  • 26 April 2012 - 19:14

    Ada:

    Ben blij dat je beter bent, een hele fijne vakantie. Kijk je wel uit met nijlpaarden want die zijn erg gevaarlijk! Tot snel ( vervolg verslag van je stage ) groetjes Ada

  • 27 April 2012 - 10:59

    Henriette & Lotte:

    Hee Ilse!

    Fijn dat je je weer wat beter voelt.
    Veel plezier de komende weken en geniet ervan!
    We blijven je volgen (ook via je mams!).

    Veel Lies Henriette & Lotte

  • 27 April 2012 - 18:31

    Sanne:

    Zo wat een heftige verhalen weer in het ziekenhuis. Je maakt wat mee daar zeg! Je vertelde gisteren al een beetje over je rondreis. Echt super gaaf! Dat gaat helemaal goed komen. Veel plezier! Na je rondreis spreek ik je snel weer! x

  • 28 April 2012 - 09:52

    Hennie:

    Gelukkig ben je weer beter,en nu al de mooie dingen bekijken die dat land heeft te bieden , Ik heb weer met verbazing je verslag gelezen ,wat maak je toch allemaal mee,kijk al weer uit wat je allemaal gaat vertellen
    van je rondreis , Ilse doe wel voorzichtig ,maar geniet van deze bijzonderen tijd .

    Heel veel lieve groetjes ,,Henniexxx.

  • 28 April 2012 - 10:24

    Mia:

    Hoi Ilse.
    Fijn om te horen dat jullie ook lekker gaan genieten van een hopelijk leuke vakantie.
    Morgen moet ik werken en had je Oma vrijdag al beloofd dat ze op de zusterspost mocht komen lezen.
    Helaas is dit niet meer gelukt omdat het te druk was achter de computer.
    Morgen ga ik het weer proberen.Ze is iedere keer weer heel blij dat ik iets vertel over je en dat het goed met je gaat maar ik zal heel blij zijn als ze weer thuis is zegt ze dan.
    Heel fijne vakantie en probeer te genieten.Heel veel groeten en liefs.Mia

  • 28 April 2012 - 21:21

    Anita:

    Hee Ilse, jammer kan je geen fijne vakantie toewensen omdat je nu al wegbent. Het lijkt me geweldig wat je allemaal gaat doen, maar al die wilde dieren zien dat lijkt me ook wel spannend. Super om alles mee te maken. Kijk alweer uit naar je verhalen van de vakantie. Dikke kus.

  • 29 April 2012 - 10:26

    Mia.:

    Om 9.30 zat Oma al op de post je verslag te lezen.SUPER!Uitgelegd hoe ze moest schrollen.Na een kwartiertje ging ik kijken en het was haar allemaal gelukt.Ze vond het helemaal geweldig.
    Als je terug bent van vakantie moeten we iets langer de post reserveren want na 14 dagen vakantie heb je natuurlijk heel veel te vertellen.Ben nog even naar Oma gelopen of ik nog iets op mocht schrijven. Ze heeft het hier heel goed en ze denkt iedere dag aan je.Voorzichtig zijn en goed thuis komen zijn de woorden van Oma. Een hele fijne vakantie.
    Groetjes van Oma en Mia

  • 01 Mei 2012 - 11:42

    Britt:

    Hoi Ilse,

    Je verhalen blijven me volgen.. Wat is het heerlijk om dingen te lezen die jij ook allemaal hebt meegemaakt!:)
    Fijn dat je weer helemaal beter bent! Had het er toevallig vorige week nog met Lotte over.. Zal niet gemakkelijk zijn geweest! Maar gelukkig gaat het nu weer goed met je!
    En nu heb je lekker vakantie! Veel dingen die je gaat doen heb ik ook gezien! In een woord; het is geweldig!
    Geniet er maar lekker van!

    Liefs Britt

  • 02 Mei 2012 - 17:07

    Hilde:

    Heeee Ils!
    Door alle drukte rondom koninginnenacht- en dag (lees: werken werken en wat nog meer..? oja werken!), had ik dit verslag een beetje over het hoofd gezien! Shame on me!!

    Maar woow echt ziek wat er allemaal op je stage gebeurt, irritant dat die mensen het zelf niet inzien dat het allemaal beter zou gaan als ze een beetje meer vaart zouden maken! Frustrerendddd kan me voorstellen dat jij jezelf op staat te vreten.
    En WOOW wat een programma van jullie rond reis! Jeetje zeg echt erg gaaf, hopelijk lukt het met de nijlpaarden, hoe gaaf!!
    Ben ontzettend benieuwd naar deze verhalen :)

    Wat er verder hier nog is gebeurd hmm... Net dus de verjaardag avn de koniging achter de rug, ben erg benieuwd hoe het bij jou was! hier iig weer helemaal top zoals elk jaar, ook al heb ik nacht en dag gewerkt (Sante). Verder werken we allemaal erop los, stappen we z'n best en vermaken ons prima! Wel nog steeds rotweer bah dat ben ik voort beu.

    Nou Pilsje, ik kijk uit naar je rondreis-verslag en zal voor je duimen dat nog meer ongedierte avonturen je bespaard zullen blijven!

    Dikke kus, Hilde

  • 04 Mei 2012 - 13:49

    Maarten:

    Fijn dat je weer beter bent zeg, was even schrikken hier aan deze kant van de aardbol als SLB-er zijnde!
    Wanneer gaan we skypen met de klas?
    Groet, Maarten

  • 04 Mei 2012 - 17:05

    Jody En Rob:

    Heee Ilse!
    Wat fijn dat je weer helemaal beter bent! Nu kun je mooi van je rondreis gaan genieten. En wat heb je toch leuke verhalen iedere keer weer, erg leuk om te lezen. We wensen je heel veel plezier op je rondreis daar en als je terug bent lezen we je verhalen wel weer! Geniet ervan!
    Liefs

  • 06 Mei 2012 - 17:40

    Annelies Heesakkers:

    Hey Ilse
    Ik heb net je reisverslagen zitten lezen.Best wel heftig wat je daar allemaal meemaakt.Ik hoop dat je daar een hele leuke tijd hebt en dat het een mooie rondreis is.
    Groetjes uit Rooi

  • 07 Mei 2012 - 18:21

    Brigitte Snoek:

    Hoi Ilse,
    Ik volg je ook af en toe, geniet ontzettend van je vakantie en maak maar veel foto's
    Groetjes Brigitte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 26 Jan. 2012
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 53117

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 24 April 2014

Mijn reis door Thailand, Indonesie en Australie

11 Maart 2012 - 24 Juni 2012

Afstudeerstage in Ghana

Landen bezocht: