Deel 2 van de geweldige rondreis - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ilse Kronenburg - WaarBenJij.nu Deel 2 van de geweldige rondreis - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ilse Kronenburg - WaarBenJij.nu

Deel 2 van de geweldige rondreis

Door: ilseghana

Blijf op de hoogte en volg Ilse

23 Mei 2012 | Ghana, Accra

Hee hee,

De afgelopen dagen is het er niet van gekomen om mijn verhaal nog af te typen. Ben vorige week helaas een beetje ziekjes geweest. Ik voelde me heel duizelig en slap en had het gevoel dat ik over moest geven. Mijn bloeddruk bleek te laag te zijn, dus de rest van de dag op bed gelegen. We hebben nog wel kunnen lachen. Toen ik net in bed lag, had ik het super koud. Ik had mijn laken over me heen liggen. Carlijn had haar laken ook over mij heen gelegd, maar nog had ik het koud. Toen kreeg ik Willemijn haar laken er ook nog bij. Dat was volgens Willemijn en Carlijn een fotomomentje. We hebben het hier nog nooit koud gehad en nu lag ik in bed met 3 lakens over me heen en nog had ik het koud. Nadat ik nog een trui had aangedaan, heb ik het gelukkig snel warmer gekregen. Nu ik dit aan het typen ben, lig ik ook weer op bed en kan ik me echt niet voorstellen dat ik het gisteren koud had!! Mijn bloeddruk is nu nog aan de lage kant en ben best snel duizelig. Even afwachten hoe het de komende dagen gaat.

Met mijn verhaal over onze rondreis was ik bij de markt in Kumasi gebleven. De volgende ochtend zijn we om 7 uur gaan ontbijten (toast met een gebakken ei, krijg je echt overal!) en op tijd door gereden naar Nkoranza. Hier is het project Hand in Hand. Dit is een organisatie voor gehandicapten opgezet door Nederlanders. Op het terrein wonen de mensen in huisjes. Ook is er een hele dagbesteding. De mensen maken tassen, sleutelhangers, armbandjes, kettingen enz. Op het terrein hebben ze een winkeltje waar ze de spullen verkopen. We hebben van een jongetje die daar woont een rondleiding gehad. Het was mooi om te zien dat de kinderen daar een goed leven hebben. Er is begeleiding, dagbesteding, een zwembadje en speeltoestellen. De verhalen van de kinderen zijn soms wel echt afschuwelijk. Heel veel kinderen zijn gewoon ergens achtergelaten door hun ouders. Mensen met een verstandelijke handicap worden hier nog echt weggestopt. Het was leuk om een aantal kinderen te ontmoeten en met ze te lachen. Ook heb ik een baby’tje op mijn rug gehad zoals alle vrouwen dat hier doen. Op het begin is dat wel akelig, het lijkt net of het kindje kan vallen. Maar het was wel een hele leuke ervaring en natuurlijk zijn er weer een hoop foto’s gemaakt.

De volgende dag hadden we een taxi gehuurd om ons naar Mole te brengen. Dit was wel best prijzig, maar anders zouden we eerst helemaal naar Tamale moeten en dit ligt helemaal de andere kant op en vanuit daar zouden we naar Mole kunnen reizen. Omdat we dan een dag extra kwijt waren, hadden we voor de taxi gekozen. Wij gezegd dat we 4 grote backpacks hadden, komt er zo’n ieniemienie autootje. Hahah wij gelachen, de tassen pasten net achterin, maar dan moest de leuning van de bank wel een beetje naar voren:p. Het was me een ritje wel. We hebben 6 uur zitten hobbelen op een onverharde weg. De weg was echt zoooo slecht. Het was wel super mooi, alleen maar bomen en bos langs de weg en af en toe een dorpje met allemaal ronde kleihutjes. De chauffeur reed behoorlijk door, ook al was de weg zo slecht. Ik denk dat er niet veel van zijn auto over is.. We gleden zelfs af en toe weg.. Maaaar na deze lange rit kwamen we aan bij het geweldige Mole.

Het uitzicht vanaf het restaurant en het zwembad was echt geweldig! Je keek zo over heel Mole uit (een natuurpark van ong. 5000 hectare). Zo ver je kon kijken, zag je alleen maar bomen. Iets verder zat ook nog een houten platform waar je nog mooier uitzicht had. Als je hierop stond kon je ook de 2 waterplassen goed zien. Hier kwamen veel dieren drinken of afkoelen. Echt zooo mooi! We hadden een 3 persoonkamer, maar ze hadden er een matras bijgelegd. Na aankomst zijn we lekker naar het zwembad gegaan. Rond etenstijd belde ik naar huis. Het was best lawaaierig bij het restaurant dus ik was even een stukje weg gelopen, naar de rand van de berg/heuvel waar het hotel op staat. Na een paar minuten keek ik naar beneden en echt recht voor mijn neus zag ik een baviaan zitten, 3 meter van mij vandaan. En toen nog een en nog een en nog een. Ze zaten echt overal, grote kleintjes. Zoooo apart om dat mee te maken. Gewoon in het wild en dan zo dicht bij je, echt geweldig. Terwijl ik mama aan de telefoon had ben ik snel terug gegaan om de rest te halen. Er bleven maar meer bavianen komen. Heb helaas geen geweldige foto’s kunnen maken, omdat het al schemerig werd.

Vrijdag ochtend zijn we om 7 uur de wandelsafari gaan doen. Samen met een gewapende gids zijn we de jungle in gegaan. Echt gaaf om te doen. Door de jungle lopen, op zoek naar wilde dieren. We hebben heel veel verschillende antilopen gezien. Van kleine tot grote. Ook hebben we verschillende apen gezien. Gelukkig geen slangen deze keer:p Het hoogte punt en waar we toch eigenlijk ook wel voor gekomen waren, waren de olifanten. Wooow wat was dat geweldig!! Echt onbeschrijfelijk! Ik heb gewoon op 15 meter van een wilde olifant gestaan! De dierentuin stelt na dit echt niks meer voor! De olifanten zijn naar een van de waterplassen gelopen en wij hebben ze gevolgd. We hebben super veel foto’s gemaakt! We hebben ze het water in zien gaan. Ook lagen er krokodillen in en het water en aan de waterkant. Ik heb trouwens ook even mijn schoenmaat met die van een olifanten afdruk gemeten, maar dat had ik toch niet gewonnen met mijn maatje 38:p. Deze ochtend was echt een onvergetelijke ervaring!

Die middag hadden we ook nog een jeepsafari gepland. Dit was ook echt super mooi! Op het dak van de jeep, door de jungle! Je ziet zoiets vaak op televisie, maar je kunt je dan niet voorstellen hoe het is om dat echt zelf mee te maken. Nou ik kan je zeggen, het is echt geweldig! We hebben weer super veel dieren gezien. Wilde zwijnen, heel veel antilopen waaronder ‘Bambi’ zoals onze gids het noemde, super mooie vogels met hele felle kleuren, krokrodillen en apen. Gewoon al het uitzicht en dat je op het dag van een jeep zit is echt super! Echt een dag om nooooit meer te vergeten!

De volgende dag zijn we een kanosafari gaan doen. Ook dit was heel leuk om mee te maken. In een echte Afrikaanse houten kano door een (hele vieze) rivier. We hebben weer hele mooie vogels gezien, maar verder helaas geen dieren. De kanosafari duurde ook niet zo heel lang, omdat het water heel laag stond konden we niet verder. Hierna zijn we een dorpje in gegaan (Mognori) en daar hebben we een rondleiding gehad. Ik vond het echt leuk om een keer echt een dorpje in te gaan en te kunnen zien hoe hun leven (heel anders!!!!). We hebben de chief ontmoet en volgens mij zijn de meeste mannen wel jaloers op hem. Een chief mag namelijk zo veel vrouwen hebben als hij wil:p Als je bij de huisje naar binnen kijkt, zie je dat er echt bijna niks binnen staat. Hooguit een paar pannen, een krukje en een matrasje(wat ze niet eens altijd hebben).

De avonden bij Mole waren ook super gezellig. We hebben een hoop mensen leren kennen en veel lol gehad. Een groep Ghaneze zaten met zijn alle fufu (of iets wat er op lijkt) te eten. Dit zit dan in een schaaltje en een sausje met vis zit in een ander bord. Ze pakken met hun hand een beetje fufu (lijkt op een deegbal) en dan halen ze dit door de saus en zo eten ze het op. Wij lachen omdat het er best vies uitziet, heel die handen onder de saus. Maar het toppunt kwam nog. Toen wij dachten dat ze klaar waren, bleek het toch zonde te zijn om de graad en de kop van de vis te laten liggen. Dus die heeft iemand ook nog opgegeten. Ze konden wel aan ons zien dat wij het super vies vonden en daardoor lagen hun weer dubbel. Zondag hebben we nog een wandelsafari gedaan. Het had de vorige avond en nacht geregend waardoor de kans klein was dat we olifanten zouden zien. Maaar wij hadden natuurlijk weer super veel geluk en hebben toch nog een olifant gezien. Weer echt super gaaf om een olifant in het wild te zien! Deze safari was trouwens ook een echte safari!! We zijn helemaal door de bush bush gelopen.

De tijd tussen de safari’s in hebben we meestal aan het zwembad doorgebracht. Heerlijk om af te kunnen koelen, want het was echt super warm. Sommige dagen zo warm dat je echt niet in de zon kon zitten. Maar Mole was echt geweldig! We zijn alle 4 super blij dat we daar naar toe zijn gegaan.
Maandag 7 mei ging onze reis weer verder richting Bolé. Een plaatsje in het westen van Ghana. Op onze planning stond eigenlijk dat we door zouden reizen naar Wa, de nijlpaarden. We hoorden van heel veel mensen dat het niet heel ver is, maar dat de weg zo slecht is dat je er dus heel lang op doet. We hadden in Wa nog niks kunnen reserveren, dus als we daar naar toe zouden reizen en we hadden geen slaapplek, dan hadden we niet meer genoeg tijd om terug te reizen naar een andere plaats. We baalde alle 4, maar het was helaas niet mogelijk. Echt heel jammer, want ik had ze graag in het wild gezien.

We zijn ’s morgens vroeg vertrokken met een taxi naar Larabanga. Daar kwam een bus die naar Bolé gaat. Nou die reis vergeten we ook niet meer. De bus was eigenlijk al overvol toen wij er nog in moesten. De Ghaneze zijn heel vriendelijk tot dat ze met zijn alle in een overvolle bus willen. Het was een hoop geduw, geprop en geschreeuw. Uiteindelijk stonden we allemaal in de bus. Wel helemaal tegen elkaar gefrot, maar we zijn in Bolé gekomen. We hadden nog geen hotel of geusthouse gereserveerd, want daar konden we geen nummers van vinden. Bole is helemaal niet toeristisch. Na een tijdje hadden we een geusthouse gevonden waar we voor een goed prijsje konden slapen. De kamers zagen er prima uit. We moesten we zelf boodschappen doen om ´s avonds te koken. Dicht bij Bolé heb je het dorp op ladders. Na dat we onze tassen op onze kamers hadden gelegd zijn we hier naar toe gegaan. Bij het dorpje hebben we eerst de chief ontmoet. Hij ging ons rondleiden. Het was heel apart om te zien. Je gaat via een ladder de daken van de huisjes op. Je kunt er niet via een deur komen, bij elk huisje zit een ladder. Dit was vroeger om de vijanden buiten te houden. We zagen vrouwen met een hoop spullen op hun hoofd zo die houten laddertjes afgaan, ik doe het ze niet na:p Na een mooie rondleiding mochten we het lokale bier proeven. Ja natuurlijk willen we dat wel eens proeven. Helaas snapten ze bij mij niet zo goed, dat ik alleen maar hoefde te proeven en geen volle kom hoefde (we hadden een soort kom gekregen om uit te drinken), dus ik had lekker veel bier:p. Het bier smaakte wel redelijk goed en we hebben alles netjes opgedronken, anders staat dat heel onbeleefd tegenover de chief. Ook kreeg ik nog een soort vrucht in mijn hand die ik maar eens moest proeven. Het leken net kleine hersentjes, maar zonder na te denken hebben we deze ook geproefd. Er zat niet zo heel veel smaak aan. Wel leuk om te zien waar hun van leven. Oja, ze gaven een heel klein meisje ook bier. Wij vragen of dat meisje bier dronk?? Ja.. Daardoor gaan de hersenen sneller werken. Uhmm volgens mij hebben ze mij in Nederland toch iets anders verteld.. De mensen hier in Ghana vragen ook continu of ze geld of iets anders van je krijgen. Dit maken we echt HEEL vaak mee. Bij dat dorpje op palen vroeg een vrouw ook of ze mijn camera kreeg. De chief vertaalde dit. Ik even netjes uitgelegd dat ik aan mijn familie en vrienden in Nederland wou laten zien hoe het leven in Ghana eruit ziet en dat keurde ze (gelukkig:p) goed.

Met de zelfde taxichauffeur zijn we richting een markt gegaan om boodschappen te doen. Je blijft overal echt van alles meemaken. Een man zei iets tegen onze taxichauffeur die met ons over de markt liep. De chauffeur vertaalde het even voor me en zei dat de man mij wel heel leuk vond.. Ja de mannen hier zien ons blanke volgens mij als een kans op een goed leven. Ik ben in ieder geval al heel wat huwelijks aanzoeken rijker na deze 10 weken hier in Ghana:p.

De chauffeur wist ook nog een ander dorpje waar we een rondleiding konden krijgen. Dus wij op weg naar dat dorpje. Oeps houdt de auto (nou ja, in zover je het een auto kan noemen haha). Hij deed de motorkap open, dus ik dacht; even mee spieken. Hahah je lacht je krom als je dat ziet. Volgens mij halen ze hier alles wat niet meer werkt en ze niet kunnen maken er gewoon uit.. Ik weet in ieder geval zeker dat onder mijn motorkap meer zit dan onder die van hem. Hij miste super veel onderdelen. Volgens mij had hij het probleem, dat zijn auto uitvalt al vaker gehad. Hij trok namelijk een slang los en zoog er aan, waardoor hij benzine in zijn mond kreeg en stopte de slang weer terug. Gadverdamme, ik had hem mijn blikje drinken maar snel gegeven om zijn mond te spoelen.

In het andere dorpje ging de zoon van de chief ons rondleiden. Hier was ook een markt. Ik zag een houten stok in de grond staan met daarboven op een kommetje die op zijn kop op de stok zat. Ik vroeg waar dit voor was. Als het kommetje op de stok stond betekende dit dat er lokaal bier was, zo niet dan was het bier op.. Ja je moet creatief zijn hier:p. Voor aan de markt stond een man vlees te verkopen. Het varken lag half geslacht op de een houten plank en de man was ondertussen delen van het vlees aan het verkopen.. iiieee bah! Omdat het in Bolé helemaal niet toeristisch is werden we NOG meer aangekeken dan normaal. Het leek wel of dat ze nog nooit blanken gezien hadden. Heel raar om mee te maken. Er wordt ook echt overal blanke naar ons geroepen. In elke streek hebben ze hun eigen stamtaal, dus ook een ander woord voor blanken. Blanfono, abroeni, javoe en dit horen we dus echt SUPER vaak. Zo vaak dat ik er ook gewoon op reageer. Je lijkt de koningin wel, iedereen zwaait en roept naar je.

Na een rondleiding hoor je de chief iets te geven. Dus hadden we wat geld gegeven en zijn we weer terug gegaan naar ons geusthouse. Hier gingen we lekker primitief op een paar kooltjes koken. We hebben echt lol gehad en het was ook wel eens leuk om zo te koken. We hebben spaghetti gemaakt en het was nog lekker ook. De volgende ochtend zijn we richting Kintampo vertrokken. Bij het trotro en taxi station zeiden ze dat er alleen maar taxi’s naar Kintampo reden (dit is duurder). De taxichauffeur die ons naar het station had gebracht, wilde ons wel brengen voor 150 cedi. Hahah wij lachen. Nou sorry maar zo stom zijn we nou ook weer niet. Hij zeggen dat niemand dat goedkoper doet. Dat wisten we wel zeker, dus wij hebben onze tassen gepakt en zijn opzoek gegaan. Na 5 minuten hadden we iemand gevonden die ons voor 32 cedi weg bracht. Ja dat we opgelicht worden zijn we wel gewend. Echt bijna elke Ghanees probeert dat.

In Kintampo hadden we een leuk hotelletje gevonden (alle hotels hier in Ghanazijn of alleen met een begane grond of nog met een eerste verdieping, maar niet meer. Behalve in Accra, daar heb je wel hogere gebouwen). We hebben onze tassen op onze kamers gelegd en zijn toen richting de Wliwatterfalls gegaan. Het was er super mooi, maar het water was helaas heel vies omdat het die avond geregend had. Dus zwemmen was geen optie. In de buurt was ook nog een andere waterval die heel mooi moest zijn. De Fuller falls, hier zijn we daarna naar toe gegaan. Hier konden we ook niet zwemmen maar het was wel super mooi en we hebben een hoop foto´s gemaakt. Na een lekker dagje bij de watervals hebben we ´s avonds bij het hotel gegeten. De volgende dag gingen we weer op weg naar Kumasi.

Jeetje ik probeer alles kort te
houden, maar het valt niet mee. Ik kan echt blijven vertellen. We hebben de laatste week van alles gedaan, waardoor ik minder tijd had om mijn verhaal te typen. De rest van de vakantie komt ook snel.

Wat een leuke reacties weer! Iedereen bedankt, ook voor de mailtjes en berichtjes!

Liefs Ilse

  • 23 Mei 2012 - 14:58

    Lotte:

    Wauw, wat een verhaal weer! Echt vet die wilde dieren, dat lijkt me zo gaaf. Ik geloof goed dat het niet te vergelijken is met een dierentuin in Nederland, haha. Fijn dat jullie doorhebben dat je vaak 'afgezet' wordt, dan scheelt je veel geld ;). Geniet nog van je tijd meisje en dan zie ik je over een paar weekjes!!
    xxxx

  • 23 Mei 2012 - 22:34

    Ada:

    Ilse, het is elke keer genieten en spannend om te lezen wat je allemaal mee maakt daar in Ghana. Je bent er nu wel achter hoe het daar in Ghana het eraan toe gaat, veel anders dan hier bij ons. wanneer je weer terug bent. Is het ook weer wennen, maar denk maar luxe went sneller dan terug gang. Ben je nu wel beter en heb je alles onder controle hoop van wel. Nog ff en dan ben je hier, dan is het ook weer aanpassen hoe het er hier aan toegaat. Blijf gezond en dan zien we je weer snel hier.
    Tot snel, gr. uit het warme Rooi, liefs Ada ;)

  • 03 Juni 2012 - 20:32

    Anita:

    Jeetje Ilse wat een heerlijke vakantie heb je. Ik ben benieuwd naar hoe alles verloopt dus ik kom snel naar je toe als je weer in Boskant bent. Nog heel veel plezier en succes op je nieuwe afdeling in het ziekenhuis.
    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 26 Jan. 2012
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 53117

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 24 April 2014

Mijn reis door Thailand, Indonesie en Australie

11 Maart 2012 - 24 Juni 2012

Afstudeerstage in Ghana

Landen bezocht: